Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 9/7 2022 klokken 14:07
Red Bull Ring lægger asfalt til weekendens herligheder i Østrig. Selvom det er lørdag, så hedder det 2. frie træning, da F1 skal køre sprintløb senere i dag. Så der er ikke noget, der hedder 3. frie træning
Dækkene til weekenden er de hårde C3, medium C4 og bløde C5-dæk, hvilket er de blødeste fra Pirelli.
Red Bull Ring er med sine 4,318 km, en af de mindre baner. Der er dog spænding for alle pengene til trods for det. Der er da alligevel også 10 sving og 3 DRS-zoner at boltre sig på.
Der var ikke særlig meget aktivitet fra start af, der var kun syv biler ude på banen lige i starten, hvilket er i stor kontrast til igår, hvor holdene havde travlt.
Ingen af bilerne gik efter hurtige tider i den her session, fordi kvalifikationen blev overstået i går. Så 2. frie træning handlede om at sætte en god løbsbil op, og få en god indikation af, hvad holdene kan præstere i løbstrim.
Hamilton har fået helt nyt chassis og Russells er blevet repareret. Så Mercedes har haft travlt siden igår. Russell kiggede da også ud på banen efter ni min. Værre så det ud med Hamiltons racer, hvor gulvet ikke engang var monteret halvvejs inde i træningen.
Russell meldte, at han havde problemer med bilens overtake-button. Pitten sagde dog, at de ikke kunne se, at han trykkede. Senere i sessionen kunne de så godt se det. Russell havde ikke noget greb i raceren. Han fulgte dog fint med toppen og fik en syvendeplads. Dog var Russell på soft-dæk, men de fire foran ham var på medium.
Hamiltons racer var i garage 46 min. og så kunne den tidligere verdensmester kigge ud. Det var vigtige km, da der skal laves test af den nybyggede bil.
Ocon og Alonso var først ude og køre halvvejs i sessionen. Alpine-mekanikerne gav den gas for at gøre dem klar. Alonso kørte sig dog direkte ind på fjerdepladsen. Så det de skruede på i garagen, det havde åbenbart virket. Ocon havde også fart i raceren, så det tyder på, at Alpine har fundet noget, der virker.
Der har været et godt miks af test på medium- og soft-dæk, så det bliver interessant at se, hvor længe de soft-dæk kan holde, og om der er nogle der trækker en joker og bruger soft-dæk i sprintløb.
Red Bull er stærkest på hjemmebane, sammen med Ferrari. Ferrari sluttede i top med Verstappen lige bagefter. Så der er ikke tvivl om, at duellerne i sprintløb og det ordinære løb bliver imellem de tre kamphaner. Mere interessant bliver det, om Mercedes er stærk nok til at komme op og lege med de andre tophold. Russell og Hamilton sluttede p7 og p9, så de får en travl dag på kontoret for at komme derop.
Haas lå langt nede i tabellen, men tiderne er forhåbentlig ikke en indikation for, hvad bilen kan præstere under løbet.
Det er også det der er lidt mærkeligt med disse 2. frie træninger. Ingen af kørerne sætter konkurrencedygtige tider, så man ved ikke, hvad man kan forvente.
Alpine virkede stærke under træningen, med en flot 4 og 5 plads til hhv Alonso og Ocon. Så franskmændene ånder topholdene lige i nakken.
Ellers var det en stille og rolig session uden de store afkørsler eller røde flag.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)