Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 27/2 2023 klokken 11:02
Med blot 3 dages test i bagagen, er der fortsat en stor del ubesvarede spørgsmål forud for åbningsløbet i Bahrain, i den kommende weekend.
Det er helt sikkert, at vi ikke kan stole ret meget på resultaterne fra testen, men hvis man ser på et mere sammensat billede, hvor man sammenligner enkelte sektortider og langdistance testene, begynder der, trods alt, at melde sig et billede.
Alt tyder på, at Red Bull slet ikke er påvirket af de sanktioner de blev udsat for, efter forrige års budgetoverskridelse, samt at de som vindere sidste år, også har mindre tid i vindtunnelen.
Red Bull vil komme til start i Bahrain, som holdet de andre skal slå.
Ferrari viste også at de har en særdeles hurtig bil, der over en enkelt omgang, kan kører lige op med Red Bull, men når man ser på hele billedet, bliver det lidt mere mudret.
Det ser ud til, at Ferrarien skrider en den over dækkene og at de derfor sluder ret meget på deres dæk. Under deres tunge og lange testforløb, var det tydeligt at de hurtigt midstede pusten. Og det virkede ikke til at det var det såkaldte "sand baggin" trik, der blev brugt her.
Men Ferrari så, trods alt, ud til at være næst hurtigste hold fra start, med et potentiale til at blive en seriøs udfordre til Red Bull, hen over sæsonen.
Hos Mercedes havde en forfærdelig bil sidste år, især fra sæsonstarten. Men frem for at begynde helt forfra, har Mercedes valgt at fortsætte ud af samme sti, med deres 2023 racer.
Og noget tyder på, at bilen er blevet markant bedre at kører, og hopperiet er væk, så alt er godt i den retning, men nu lyder det til, at de har balance problemer, hvilket kan have meget store konsekvenser for holdets evne til at sætte en hurtig bil op.
Mens det i 2022 var George Russell, der var hurtigst til at finde sig til rette i bilen, ser det ud til at være Lewis Hamilton i år. Om det er nok til at de kan udfordre toppen, ser lidt tivisomt ud.
Aston Martin var i 2022 et decideret bundhold, der dog kom en del efter det, efter deres massive opgradering midt i sæsonen.
Fra at være en Lyserød Mercedes, da de kørte som Racing Point, er de nu blevet en grøn Red Bull.
Man har hyret Red Bulls specialist, Adrian Newys, højre hånd, hvilket betyder at en del af Newy hemmelighederne, nu er at finde på Aston Martin raceren, hvilket ser ud til at virke.
Faktisk er der mange der mener, at Aston Martin, meget vel, kan være det 3. hurtigste hold på gridden i år, hvilket så betyder at Fernando Alonso, for en sjælden gang i hans karriere, har taget det rigtige valg.
Aston Martin kan udvikle sig til holdet der udviklere sig mest og ende som tredje bedste hold.
HAAS ser ud til, igen, at have lavet en rigtig fin bil hen ov er vinteren, hvilket kan betyde, at de kan blive 5. bedste hold.
Tilmed har de økonomien med sig i år, hvilket kan betyde at de formår at blive i toppen af midterfeltet, hvilket der nok er mange danskere der håber på.
Kevin Magnussen vil blive presset mere, end det han oplevede i sidste sæson, efter det er den erfarne Nico Hülkenberg der sidder i den anden HAAS racer. Kan Kevin modstå presset fra Hulken, kan det være hans chance for endelig at blive anerkendt af de større hold.
Midten og bunden Om HAAS burde være med i denne pulje, bliver vi klogere på i den kommende weekend, men i første omgang tror vi på, at de vil være lige over denne gruppe.
Hele denne gruppe, ser ud til at blive enormt tæt i år.
Sidste års bundhold, Williams, viste stor styrke i vintertesten, samtidig dumpede Alpine og McLaren ned gennem feltet.
AlphaTauri svinger meget, mest på grund af Tsunodas meget svingende indsats, mens Alfa Romeo heller ikke ser så stærke ud, som de gjorde i starten af sidste sæson.
Hvem der ender som det absolutte bundhold, er svært at forudse, men vi har en tro på, at det ikke bliver Williams i år, men at bundproppen bliver Alfa Romeo, AlfaTauri eller Alpine i år.
Det vil være en kæmpe nedtur, hvis det ender med at blive Alpine, med deres fulde franske lineup.