Maserati med i Formel E fra 2023

Det hæderkronede mærke Maserati, som bl.a. den legendariske F1-kører Juan Manuel Fangio har vundet Formel 1-verdensmesterskabet med, vender nu tilbage til motorsportens formelserie – dog til Formel 1.

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 11/1 2022 klokken 09:01

Som klassisk og nostalgisk Formel 1-fan kunne man måske have ønsket sig at se Maserati tilbage i Formel 1, men det kommer næppe til at ske foreløbigt.

Den 11. januar har Maserati meddelt, at mærket fra 2023 vil være med i Formel E, altså den fuldelektriske Formel-serie.

Det skriver flere medier, bl.a. Reuters.

Første afdeling 13. september 2014Første afdeling 13. september 2014
Copyright Formula E


Maseratis chief executive Davide Grasso kalder Maseratis deltagelse i Formel E et skridt "tilbage til fremtiden" for det 107 år gamle mærke for hurtige luksusbiler.

Maserati, der blev en del af Stellantis-koncernen efter sammenlægningen af Fiat Chrysler og PSA, har allerede meldt ud, at der vil være elektriske udgaver af alle deres bilmodeller i 2025.

Dermed har bilproducenterne Nissan, Jaguar, Porsche, Mahindra, DS og kinesiske Nio indtil videre har skrevet under på, at de vil deltage FE i 2023, hvor der vil være et budgetloft på 13 millioner dollars.

McLaren har også en option på at deltage i FE fra 2023.

Citroën Formula ECitroën Formula E
Copyright Citroën


For Formel E er det lidt af en fjer i hatten, at Maserati vælger at deltage i FE:

I løbet af de seneste måneder har Formel E mistet de tyske bilproducenter Mercedes, Audi og BMW.

Men der er dog fortsat et lille håb for nostalgiske Formel 1-fans om at se Maserati i Formel 1:

Stellantis-koncernen vil ikke udelukke, at Maserati også vil være at finde i Formel 1 i fremtiden. Stellantis er mere eller mindre repræsenteret i Formel 1 med det Sauber-drevne Alfa Romeo-team.

Kimi Räikkionen tager afsked med Formel 1Kimi Räikkionen tager afsked med Formel 1
Copyright Alfa Romeo Racing

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER