De afgørende øjeblikke mellem Hamilton og Verstappen i 2021 - del 3

BMF1-redaktionen kigger tilbage på en dramatisk titelkamp mellem de to kamphaner Hamilton og Verstappen.

Max Verstappen forsøger en overflyvning på Lewis Hamilton. Italiens GP 2021 . Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 9/1 2022 klokken 19:01

Ungarn

F1-feltet var nået til Ungarn - sidste løb inden sommerpausen. Hamilton tog en overbevisende pole position foran Bottas og Verstappen.

Løbet startede under våde forhold og Bottas fik en elendig start, hvor han fik bremset for sent ind til sving 1, som gjorde, at han ramte Norris, som så ramte Verstappen.

Det røde flag blev viftet og Verstappen skulle derefter køre med en meget beskadiget bil.

På formationsomgangen kunne de forskellige kørere og hold fornemme, at tørvejrsdækket var det rette dæk at være på.

Alle kørere fik skiftet til tørvejrsdæk bortset fra Hamilton, som førte løbet. Briten var derfor den eneste kører, der linede op til start.

Mercedes kunne hurtigt se, at de havde begået en fejl, hvorfor de trak Hamilton i pit omgangen efter.

Mercedes-køreren røg helt ned som nummer 13, men han var fanget i et DRS-tog bag Gasly, Verstappen og Schumacher, så Mercedes valgte at pitte den syvdobbelte verdensmester på omgang 20.

Det lykkedes Mercedes at undercutte både Ricciardo og Verstappen, og Hamiltons jagt mod sejren begyndte derfra.

Hamilton formåede at køre sig op på tredjepladsen, hvor Alonso blandt andet forsvarede sin fjerdeplads på fremragende vis, som i sidste ende kostede Hamilton chancen for at udfordre Vettel og Ocon.

Vettel blev senere hen diskvalificeret og forfremmede Hamilton til andenpladsen og Verstappen til niendepladsen.

Hamilton havde derfor hentet 42 point på Verstappen i de to sidste løb inden sommerpausen, og briten førte dermed mesterskabet med otte point ned til hollænderen.

Ungarns Grand Prix 2021. Max Verstappen vinker efter en skuffende 10. pladsUngarns Grand Prix 2021. Max Verstappen vinker efter en skuffende 10. plads
Copyright Red Bull Contentpool


Monza

Max Verstappen og Lewis Hamilton i sekunderne før sammenstødet. Italiens GP 2021Max Verstappen og Lewis Hamilton i sekunderne før sammenstødet. Italiens GP 2021
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images


Bottas tog pole position forud for sprintkvalifikationen med Hamilton og Verstappen liggende lige bag ved finnen, og Bottas sikrede sig også en sikker sejr i sprintløbet foran Verstappen.

Hamilton derimod fik en forfærdelig start og sluttede på femtepladsen i sprintløbet.

Til selve løbet blev Verstappen forfremmet til førstepladsen og Hamilton blev forfremmet til fjerdepladsen efter Bottas havde fået en motorstraf.

Verstappen tabte starten til Daniel Ricciardo og da Hamilton fik en super start var han lige ved at overhale hollænderen ind til sving 4. Men Red Bull-køreren forsvarede sin position hårdt og Norris formåede derfor at overhale sin landsmand.

Nu jagtede både Verstappen og Hamilton hver sin McLaren-kører. Det lykkedes Hamilton at overhale Norris på omgang 24, selvsamme omgang som Red Bull valgte at pitte Verstappen.

Verstappen havde dog et meget langsomt stop (op til 15 sekunder), og Hamilton havde derfor lige pludselig gode muligheder for at overcutte Verstappen.

Hamiltons stop var også et langsomt et af slagsen, og derfor endte de to kamphaner side om side ind mod sving 1.

Verstappen prøvede på et satset overhaling, som ikke lykkedes og Red Bull-køreren ramte Hamilton, og begge kørere udgik som resultat af kollisionen.

Verstappen modtog en trepladsersstraf til næste løb i Rusland for at være skyld i ulykken.

Det var en weekend, hvor Hamilton skulle have trukket fra Verstappen, men Red Bull-kørerens aggressive kørsel, satte en stopper for det.

Rusland

Red Bull valgte at tage et motorstraf ovenpå den trepladsersstraf, som Verstappen modtog for kollisionen på Monza, så derfor skulle hollænderen starte sidst.

Hamilton formåede kun at kvalificere som nummer fire på gridden i den regnfulde kvalifikation.

Hamilton havde store problemer med at komme forbi feltet, men englænderen formåede alligevel med hjælp af en god strategi at vinde løbet til sidst.

Mercedes valgte at pitte Hamilton med tre omgange tilbage for regnvejrsdækket, hvorimod Norris som førte løbet fortsatte ude på tørvejrsdækket, som gav Hamilton sejren.

Verstappen sluttede løbet på en imponerende andenplads, da Red Bull pittede hollænderen på det rette tidspunkt for regnvejsdækket, som betød at han undercuttede Perez, Sainz, Alonso og Norris.

Verstappen havde nok ikke forventet, at han ville slutte på andenpladsen efter motorstraffen. De 18 point viste sig at være afgørende i sidste ende.

Gode 'vibes' mellem Lewis Hamilton og Lando Norris efter løbet. Ruslands GP 2021Gode 'vibes' mellem Lewis Hamilton og Lando Norris efter løbet. Ruslands GP 2021
Copyright McLaren Racing - Motorsport Images



Tyrkiet

Tyrkiets Grand Prix 2021. Lewis Hamilton på pole position men skal tage 10 placeringers strafTyrkiets Grand Prix 2021. Lewis Hamilton på pole position men skal tage 10 placeringers straf
Copyright Pirelli


Hamilton tog pole position, men Mercedes havde benyttet sig af en ny motor, som sendte Mercedes-køreren ned som nummer 11.

For andet år i træk skulle de køre på en regnfuld bane i Tyrkiet, hvor Verstappen kørte en sikker andenplads hjem.

Hamilton sluttede løbet på femtepladsen, men briten havde ellers kursen mod tredjepladsen. Men både Perez og Leclerc pittede før Mercedes-køreren for nye intermediates.

Det betød, at den syvdobbelte verdensmester kun måtte nøjes med en femteplads.

Uden motorstraffen ville Hamilton nok have vundet løbet i Tyrkiet, og Hamilton kunne derfor have hentet 10 vigtige point på Verstappen, men i stedet for tabte briten fem point til sin hollandske konkurrent.

Verstappen førte derfor mesterskabet med seks point ned til Hamilton inden F1-feltet skulle til USA.

OM SKRIBENTEN

Simon fra BMF1 Simon er forholdsvis ny på BMF1, og han har set Formel 1 siden 2005, så det er det meste af hans liv.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Går Mercedes efter Gasly? Maserati med i Formel E fra 2023 »