Er Lundgaard ved at køre sig ud af F1?

Christian Lundgaard har haft en skuffende start på F2-sæsonen, og med hård konkurrence fra to andre Alpine-juniorkørere skal danskeren forbedre sig, hvis han skal nå Formel 1.

Christian Lundgaard. Monaco 2021. . Copyright ART Grand Prix

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 25/5 2021 klokken 19:05

Efter de første to runder af Formel 2-sæsonen ligger danskeren nede på en beskeden 12.plads, hvilket er langt fra sidste sæsons højder, hvor han i sin debutsæson i serien endte på syvendepladsen med tre sejre.

Lundgaard blev udråbt til en af forhåndsfavoritterne til dette års F2-sæson efter en lovende første sæson, men den er ikke gået som forventet.

Danskeren startede sæsonen med en god kvalifikation i Bahrain, hvor han kun var 0.003 sekund fra pole position. Derefter sluttede han på en udmærket sjetteplads i sæsonens første sprintløb, hvor han startede syver efter at griddens top 8 blev vendt om efter kvalifikationen.

I det andet sprintløb leverede Lundgaard en fin præstation, hvor han sluttede på andenpladsen. Dog førte danskeren løbet, lige indtil han blev overhalet af Alpine-konkurrenten Oscar Piastri på de sidste omgange. Et løb som danskeren skulle have vundet.

Feature-løbet, hvor det er rækkefølgen fra kvalifikationen, der tæller, startede Lundgaard på andenpladsen, men han endte helt ude for pointene. Samtidig vandt Guanyu Zhou, der også er en del af Alpines juniorprogram, løbet.

Monaco var en skuffende weekend for danskeren, hvor Lundgaard ikke scorede point overhovedet.

Christian Lundgaard. Monaco 2021.Christian Lundgaard. Monaco 2021.
Copyright ART Grand Prix


Den 19-årige racerkører sluttede på en sjetteplads i kvalifikationen, hvilket betød, at den unge dansker skulle starte på tredjepladsen til det første sprintløb. Lundgaard lavede en god start og gik fra tredjepladsen til andenpladsen. Derefter fulgte han godt efter rivalen Zhou, inden bilen gav op.

Det virkede, som om den unge dansker havde mere fart i raceren end Zhou havde. Ganske enkelt uheldigt for Lundgaard, der havde mulighed for at vinde løbet og dermed sikre sig 15 point.

For at smide mere salt i såret vandt teamkollegaen Theo Pourchaire feature-løbet, og blev samtidig blev den yngste Formel 2-vinder nogensinde med sine bare 17 år.

På baggrund af Lundgaards start på Formel 2-sæsonen, må man erkende, at danskeren har været uheldig blandt andet med dårlige strategivalg fra Lundgaards hold, ART. Derfor giver F2-stillingen ikke et retvisende billede, af det han har leveret.

Christian Lundgaard. Art Grand PrixChristian Lundgaard. Art Grand Prix
Copyright Getty Images-Art Grand Prix


Danskeren har to F2-konkurrenter, som kunne tage springet op til det forjættede land, Formel 1. Begge kørere er en del af Alpines juniorprogram. Derfor er det en kamp mellem de tre, nemlig Guanyu Zhou og Oscar Piastri, som begge, modsat Lundgaard, har startet sæsonen godt.

Førstnævnte er i gang med sin tredje sæson i Formel 2. Ligesom Lundgaard havde kineseren en god første sæson i Formel 2, hvor han blev kåret som ‘rookie of the year’.

Men Zhou, der havde et års mere erfaring i F2, sluttede kun på en sjetteplads i sin anden sæson i serien og dermed kun 2 point foran Lundgaard. Det imponerende tilsyneladende ikke cheferne hos Alpine.

Zhou er til gengæld kommet ud med lyn og torden til dette års Formel 2-sæson, hvor han fører serien med 16 point ned til nærmeste konkurrent.

Piastri kører sin første sæson i Formel 2, og derfor har Alpine-cheferne nok ikke lige så høje forventninger til ham, som de har til Lundgaard og Zhou. Ikke desto mindre har australieren haft en meget flot start, og ligger nu på andenpladsen med en sejr og to podiepladser.

Piastri vandt også Formel 3-mesterskabet i sin første sæson foran blandt andet Frederik Vesti.

Christian Lundgaard fører an. Bahrain 2021.Christian Lundgaard fører an. Bahrain 2021.
Copyright Getty Images


Det er vigtigt at understrege, at dette kun er et øjebliksbillede og at der kan ske meget i Formel 2. Lundgaard har tid til at hente sine to konkurrenter, men det er foruroligende for danskeren, at de allerede er så langt foran.

Lundgaard kæmper for at få et sæde hos Alpine i 2022, men chancerne er nok minimale. En af årsagerne er, at Alonso har en to-årig kontrakt med Alpine, hvilket betyder, at spanieren også kører Formel 1 i 2022.

Den anden Alpine-kører, Esteban Ocon, har til gengæld en kontrakt, der udløber efter denne sæson, men der er rygter om, at han fortsætter hos Alpine.

Kan Lundgaard satse på andre F1-hold end Alpine?

Alpine leverer ikke motorer til andre teams, som f.eks. Mercedes, Ferrari og Red Bull (Honda) gør, hvilket er med til at gøre det sværere at finde et alternativt sæde til Lundgaard. Alpine har tidligere prøvet at lande en form for aftale med Williams, dog uden resultat.

Derimod ser det snarere ud, som om Mercedes- og Williams-samarbejdet er blevet tættere, fordi Mercedes nu producerer både gearkasse og andre dele til Williams.

Alt kan ske i Formel 1, men det begynder at ligne knald eller fald for Lundgaard. Hvis den snart 20-årige dansker slår Zhou og Piastri, er der mulighed for et sæde hos Alpine. Hvis det ikke sker, bliver det svært.

Men intet er umuligt i Formel 1.

OM SKRIBENTEN

Simon fra BMF1 Simon er stor Formel 1 fan og har fulgt sporten tæt siden 2005.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Formel 1 eksperten: Monaco og fremtiden BMF1's Power Rating: Monacos GP »