Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 3/9 2021 klokken 13:09
Formel 1 er tilbage, og denne gang bliver det til en gammel kending i F1-kredse. Zandvoort var nemlig at finde i F1 i 1985.
Banen er 4,259 km lang, så det er en lille, hurtig bane med 14 sving, der venter kørerne den her weekend.
Dækkene til weekenden er de hårde C1, medium C2 og bløde C3.
Vejret er 18 grader i luften og 22 grader på asfalten.
Heftig aktivitet på den ukendte bane
Formel 1-feltet har ikke data fra den nye bane, derfor er der stor interesse fra teams og kørere i at lære banen at kende, og hvordan dækkene bliver slidt.
Gult flag efter 1,5 minut. Alphatauris japanske kører, Yuki Tsunoda, skred ud og spandt rundt. Han kørte meget langsomt, så det skyldes enten sandstøv, eller manglende downforce, da han simpelthen ikke kørte hurtigt nok.
Esteban Ocon kører for langt og må en tur af banen. Han bremsede ikke i tide, men kørte ud på afkørselsarealet og vendte om.
Vettel melder om problemer med bilen, teamet melder tilbage at det er MGU-K. Dermed kører tyskeren en tur i pit.
Stroll beklager sig over, at der er meget trafik. Hvilket skyldes den meget korte bane.
Gasly skrider i sving tre, men undgår at ramme væggen. Gasly melder også, at han har mistet sit venstre spejl, hvilket er et problem, når man skal navigere i så meget trafik. Gasly vælger dog at fortsætte sin træning.
10 minutter inde i træningen er der 18 kørere på banen, og kampen er allerede tæt mellem Verstappen og de to Mercedes. Træning er dog meget vigtigt på den ukendte bane, så det er først under kvalifikationen, at feltet giver den maks gas.
Batteri og brandslukning
Gult flag i sektor 1, Vettel parker ved pitudkørslen. Der er ild i motoren, så Vettel skynder sig ud og hente brandslukningsudstyr. Det ryger fra bilen, men det virker ikke så voldsomt, men der er måske noget TV-billederne ikke viser, som Sebastian Vettel kan se.
Det frembringer også et rødt flag.
Raceren har smidt væske på banen, så det skal også lige tørres op.
Bilen har problemer med batteripakken, så der er måske strøm gennem bilen. Derfor tør de ikke røre den. Så der er ankommet folk, der må arbejde med de tilfælde.
Med 19 min tilbage har de sagt ok, og bilen må løftes ud.
Med seks minutter igen, så har de fået grønt lys. Dermed vælter der ud på banen med ivrige F1-kørere.
Som forventet var det Hamilton og Verstappen der kæmpede om de sjove pladser, men overraskende var det, at Ferrari-kørerne var lige i hælene på de to kamphaner.
Norris og Ocon er tæt at køre sammen, da McLaren-køreren forsøger at overhale.
Husk at du kan følge med i 2. frie træningen her på siden.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)