Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 27/7 2019 klokken 19:07
Det kommer ikke umiddelbart som den store overraskelse, at Hamilton var i stand til at sætte den hurtigste omgangstid under kvalifikationen på Mercedes-hjemmebanen i Hockenheim.
Det kommer heller som den store overraskelse, at Verstappen igen og igen formår at kile sig ind mellem de to Mercedes'er som nr. 2 i startopstillingen.
Men der var ingen, der havde regnet med, at begge Ferrarier ville få tekniske problemer.
I de frie træninger så Ferrari og især Leclerc stærke ud. Men Leclerc måtte opgive at sætte en tid i Q3 pga. tekniske problemer med brændstofsystemet.
Endnu værre ramte det Vettel, da han slet ikke formåede at køre en rigtig omgang, fordi hans turbolader gav op lige da kvalifikationen skulle til at gå i gang. Tyskeren fra Heppenheim (der ikke ligger så langt fra Hockenheim) må derfor starte sidst på sin hjemmebane.
Bottas virkede lidt skuffet over sin tredjeplads, hvilket nok skal ses i lyset af, at han endnu ikke har en kontrakt for næste år. Desuden klagede han over lidt problemer med balancen i bilen, som ikke passer ham så godt.
Gasly formåede at få rettet op på noget af den skade, han forvoldte med sit crash under den 2. frie træning med en startplads som nr. 4. Det er hans bedste kvalifikation i en Red Bull indtil videre.
Og for at blive ved det positive: Haas var ikke spået mange chancer efter et par katastrofalt langsomme tider om fredagen, men pludseligt vendte det hele: Grosjean kørte en flot 6. plads hjem i bilen med den gamle specifikation, mens Kevin var meget tæt på at komme med i Q3 og kun blev slået med ganske få hundrededele for at ende på en 12. plads.
Efter kvalifikationen udtalte Günther Steiner, at man nu langsomt er ved at forstå bilen bedre. Magnussen og Grosjean kørte stort set lige op i biler med forskellig specifikation.
Selve løbet tegner til at blive en våd omgang: Der er lovet regnvejr i Hockenheim og omegn i morgen, og det er som altid en garanti for et spændende og uforudsigeligt løb.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)