Formel 1-feltet er taget til det sydfranske for at køre racerløb et stenkast fra den franske riviera. Kulissen til dagens herligheder er den populære racerbane Paul Ricard, som med de farverige udtryk er interessant at se på, og populær blandt tilskuere.
Banen er 5,842 km lang, har 15 sving og 2 DRS-zoner, så der er rigeligt plads at boltre sig på for feltet.
Vejret er dejligt og solrigt med 30 grader i luften og 55 grader på asfalten, så det er nærmest identiske forhold som i den første frie træning.
Dækkene til weekenden er de hårde C2-dæk, medium C3 og bløde C4. De bløde dæk holder nok kun til en enkelt omgang i kval’en, men Leclerc fik dog presset to hurtige omgange ud af sin Ferrari, så det bliver interessant om det også kan lade sig gøre imorgen.
Bottas og Hamilton er tilbage i deres respektive racere, så de skal ud og prøve banen for første gang i år.
Modsat første frie træning, så er det de medium C3 og hårde C4-dæk, der blev testet fra start af. Anden frie træning er også primært forbeholdt løbssituationer, hvor man tanker bilerne lidt tungere. Dog fik alle kørerne også sat en hurtig tid på soft-dækket.
De to tophold blev siddende i garagen i de første 10 min af træningen, hvilket er interessant, taget i betragtning deres store duel i mesterskabskampen. Men okay, hvis begge biler ikke kører, så er der jo heller ingen, der får en fordel over den anden.
Sainz’ racer blev undersøgt til den helt store guldmedalje med computer og teknisk udstyr. Sainz blev inde lidt længere end de andre, men det kunne man ikke se på tidstabellen. Han kørte ud og satte hurtigste tid alligevel.
Alpine startede ud med at nappe de to placeringer i front, men de faldt langsomt ned gennem tabellen, efterhånden som de andre tophold også ville sætte hurtige tider. Alonso tog 11.pladsen ved det ternede flag, mens hjemmebanehelten Esteban Ocon måtte nøjes med 18. pladsen.
Frankrigs Grand Prix 2022. Red Bull på Paul Richard banen
Copyright Red Bull Contentpool
Schumacher var tæt på at ryge i barrieren, men de rødmalede striber viste sit værd, da raceren stoppede kort før, det kostede forvingen. Striberne har jo den effekt, at skabe vejgreb. Schumachers lille snurretur er dog ikke noget Pirelli-dækkene er så glade for. Hvilket betød, at tyskeren kørte i pit.
Magnussen har fundet et ekstra gear i den her træning, og viste at Haas fandt noget spændende mellem de to sessioner.
Ferrari var overlegne den her session, og Red Bull lignede, at de ikke har fundet den samme fart i frokostpausen, som deres største konkurrent i 2022-sæsonen.
Russell var foran Hamilton, men Russell har også haft den første frie træning til at øve sig lidt mere. Mercedes er blevet hurtigere gennem året, men de mangler stadig lige det sidste op til Ferrari og Red Bull.
Norris og Ricciardo er stadig i top 10 her i anden træning, så det virker til at raceren fungerer. Dog mister de højest sandsynlig sjette og niendepladsen til Perez til kvalifikationen.
Gasly på syvendepladsen er igen langt foran Tsunoda. Hele 0,7 sekunder fik franskmanden presset mere ud af sin AlphaTauri. Om det er såkaldte glory-runs til hjemmebane-manden, det er ikke til at sige.