Frankrigs GP: 1. frie træning

Formel 1-feltet er taget til Frankrig for at køre sæsonens 12. Formel 1-Grand Prix. Her er højdepunkterne fra den 1. frie træning på Paul Ricard.

Frankrigs Grand Prix 2021 . Copyright Ferrari

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 22/7 2022 klokken 15:07

Formel 1-feltet er taget til det sydfranske for at køre racerløb kun et stenkast fra den franske riviera.

Kulissen til dagens herligheder er den populære racerbane Paul Ricard, som med det farverige udtryk er interessant at se på, og populær blandt tilskuere.

Banen er 5,842 km lang, har 15 sving og 2 DRS-zoner.

Vejret er dejligt og solrigt med 29 grader i luften og 55 grader på asfalten.

Dækkene til weekenden er de hårde C2-dæk, medium C3 og bløde C4.

Størstedelen af feltet var ude helt fra start af.

I den her session er der to “nye” navne på listen over kørere. Robert Kubica og Nyck De Vries var ude og teste for hhv. Alfa Romeo og Mercedes. Så Bottas og Hamilton fik en pause fra at sidde i det varme cockpit.

De Vries lagde også hårdt ud i Mercedes-raceren, og havde en fornuftig afstand med 0,5 sekunder op til Russell på fjerdepladsen. En godkendt præstation med en niendeplads plads, taget i betragtning at Russell kender raceren.

Det var dog ikke helt uden problemer. De Vries måtte lige en tur af banen, men det virkede ikke til, at der er skader på raceren. Han kørte dog også videre med det samme.

Russells højre fordæk kom også i fokus på TV-skærmen, da det simpelthen løftede sig, da han tog et højresving. Det viste, at bilen er meget stiv sat op.

Verstappen og Perez lægger hårdt ud og starter i front og det er også her, de kæmper med Ferrari gennem hele sessionen. Der er ikke nogen tvivl om, at Red Bull har stærke kort på hånden - også den her weekend. Så kampen bliver helt sikkert mellem dem og Ferrari. Der er dog ikke nogen af dem, der har åbnet helt op for sluserne endnu, så det er svært at vide, hvem der har de stærkeste kort på hånden imorgen og på søndag.

Frankrigs Grand Prix 2021. Sergio PerezFrankrigs Grand Prix 2021. Sergio Perez
Copyright Red Bull Contentpool


Leclerc meldte, at når bilen var i ‘mode 2 uncharge’ (motor-mode), så føles bilen mærkelig. Så han bad pitten om at kigge nærmere på det. Dog kunne man ikke se det på tiderne, da monegaskeren sluttede sessionen i front.

Gasly meldte, at han ikke kunne køre sådan her. Der var problemer med motoren. Pitmuren meldte også tilbage, at de kunne se det. Så Gasly kørte i pit. Kort tid efter var han på banen igen.

Gasly meldte også over radioen, at de lige skulle tjekke bilen. Han ramte kerben. Det kan nemlig godt forårsage skader på raceren. Franskmanden blev dog på banen, så det virker ikke til, at mekanikerne skal på overarbejde her i pausen og tømme lageret for reservedele

Gasly endte med at lege med oppe i den sjove ende af feltet, og viste Sergio Perez, hvordan sådan en F1’er skal køres. Gasly sluttede på femtepladsen lige foran Perez nemlig.

Frankrigs Grand Prix 2021. Daniel Ricciardo på vej ud af pitten i sin McLarenFrankrigs Grand Prix 2021. Daniel Ricciardo på vej ud af pitten i sin McLaren
Copyright McLaren Group


Der var en god blanding af soft og medium-dæk i første session. Det bliver dog interessant, om varmen den her weekend kan gøre soft-dækket interessant. Soft-dækket satte de hurtigste tider, men varmen kam være en kæp i hjulet fra at bruge dem i selve løbet

Perez var et smut af banen og fik flatspottet de fire dæk. Det skyldes, at de blå streger på afkørselsarealet er mere hårdt ved dækkene, for at de kan stoppe bilerne hurtigere. Mexicaneren lavede en 360 grader snurretur og kørte herefter i pit.

Perez måtte også en tur i pit senere i træningen, fordi der hang et stykke plastik ved det højre baghjulsophæng. Ikke optimalt, hvis det blokerer bremsekølingen.

Dagen store overraskelse var nok Alexander Albon, som sneg sig helt op på ottendepladsen. Teamkammeraten Latifi var helt nede som 20’er, men han var til gengæld også den eneste mand, der satte sin tid på et medium-dæk. Så de to tider kan ikke sammenlignes. Det virker til, at Williams har fundet noget interessant her de sidste par uger.

Frankrigs Grand Prix 2021. McLaren pitstop til Daniel RicciardoFrankrigs Grand Prix 2021. McLaren pitstop til Daniel Ricciardo
Copyright McLaren Group


Norris meldte over radioen, at gaspedalen føles mærkelig. Det foregår lige omkring der, hvor han giver fuld gas. Ingeniøren spørger om han er ok med at køre videre med det, og han siger, at så længe der ikke er noget galt er det okay.

McLaren havde dog begge biler i top 10, så det virker ikke til at problemerne er for store. Nu bliver det interessant at se, om McLaren kan holde de positioner, når (især) de Ferrari-motoriserede biler bliver skruet lidt op for til kval’en og på søndag.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
S
1:33.930 + 0.000 23
2. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:34.021 + 0.091 19
3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:34.268 + 0.338 21
4. George Russell Mercedes AMG
M
1:34.881 + 0.951 25
5. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:34.979 + 1.049 21
6. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:35.174 + 1.244 21
7. Lando Norris McLaren
S
1:35.232 + 1.302 21
8. Alexander Albon Williams
S
1:35.414 + 1.484 24
9. Nyck de Vries Mercedes AMG
S
1:35.426 + 1.496 23
10. Daniel Ricciardo McLaren
S
1:35.660 + 1.730 21
12. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:35.810 + 1.880 19
13. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:35.828 + 1.898 21
14. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
S
1:35.851 + 1.921 24
15. Fernando Alonso Alpine F1
S
1:35.875 + 1.945 22
16. Mick Schumacher Haas F1 Team
S
1:36.022 + 2.092 19
17. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:36.104 + 2.174 22
18. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:36.127 + 2.197 26
20. Nicholas Latifi Williams
M
1:37.043 + 3.113 23
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Frankrigs GP: Løbsoptakt Straf til Carlos Sainz »