Formel 1-feltet er taget til det sydfranske for at køre racerløb kun et stenkast fra den franske riviera.
Kulissen til dagens herligheder er den populære racerbane Paul Ricard, som med det farverige udtryk er interessant at se på, og populær blandt tilskuere.
Banen er 5,842 km lang, har 15 sving og 2 DRS-zoner.
Vejret er dejligt og solrigt med 29 grader i luften og 55 grader på asfalten.
Dækkene til weekenden er de hårde C2-dæk, medium C3 og bløde C4.
Størstedelen af feltet var ude helt fra start af.
I den her session er der to “nye” navne på listen over kørere. Robert Kubica og Nyck De Vries var ude og teste for hhv. Alfa Romeo og Mercedes. Så Bottas og Hamilton fik en pause fra at sidde i det varme cockpit.
De Vries lagde også hårdt ud i Mercedes-raceren, og havde en fornuftig afstand med 0,5 sekunder op til Russell på fjerdepladsen. En godkendt præstation med en niendeplads plads, taget i betragtning at Russell kender raceren.
Det var dog ikke helt uden problemer. De Vries måtte lige en tur af banen, men det virkede ikke til, at der er skader på raceren. Han kørte dog også videre med det samme.
Russells højre fordæk kom også i fokus på TV-skærmen, da det simpelthen løftede sig, da han tog et højresving. Det viste, at bilen er meget stiv sat op.
Verstappen og Perez lægger hårdt ud og starter i front og det er også her, de kæmper med Ferrari gennem hele sessionen. Der er ikke nogen tvivl om, at Red Bull har stærke kort på hånden - også den her weekend. Så kampen bliver helt sikkert mellem dem og Ferrari. Der er dog ikke nogen af dem, der har åbnet helt op for sluserne endnu, så det er svært at vide, hvem der har de stærkeste kort på hånden imorgen og på søndag.
Frankrigs Grand Prix 2021. Sergio Perez
Copyright Red Bull Contentpool
Leclerc meldte, at når bilen var i ‘mode 2 uncharge’ (motor-mode), så føles bilen mærkelig. Så han bad pitten om at kigge nærmere på det. Dog kunne man ikke se det på tiderne, da monegaskeren sluttede sessionen i front.
Gasly meldte, at han ikke kunne køre sådan her. Der var problemer med motoren. Pitmuren meldte også tilbage, at de kunne se det. Så Gasly kørte i pit. Kort tid efter var han på banen igen.
Gasly meldte også over radioen, at de lige skulle tjekke bilen. Han ramte kerben. Det kan nemlig godt forårsage skader på raceren. Franskmanden blev dog på banen, så det virker ikke til, at mekanikerne skal på overarbejde her i pausen og tømme lageret for reservedele
Gasly endte med at lege med oppe i den sjove ende af feltet, og viste Sergio Perez, hvordan sådan en F1’er skal køres. Gasly sluttede på femtepladsen lige foran Perez nemlig.
Frankrigs Grand Prix 2021. Daniel Ricciardo på vej ud af pitten i sin McLaren
Copyright McLaren Group
Der var en god blanding af soft og medium-dæk i første session. Det bliver dog interessant, om varmen den her weekend kan gøre soft-dækket interessant. Soft-dækket satte de hurtigste tider, men varmen kam være en kæp i hjulet fra at bruge dem i selve løbet
Perez var et smut af banen og fik flatspottet de fire dæk. Det skyldes, at de blå streger på afkørselsarealet er mere hårdt ved dækkene, for at de kan stoppe bilerne hurtigere. Mexicaneren lavede en 360 grader snurretur og kørte herefter i pit.
Perez måtte også en tur i pit senere i træningen, fordi der hang et stykke plastik ved det højre baghjulsophæng. Ikke optimalt, hvis det blokerer bremsekølingen.
Dagen store overraskelse var nok Alexander Albon, som sneg sig helt op på ottendepladsen. Teamkammeraten Latifi var helt nede som 20’er, men han var til gengæld også den eneste mand, der satte sin tid på et medium-dæk. Så de to tider kan ikke sammenlignes. Det virker til, at Williams har fundet noget interessant her de sidste par uger.
Frankrigs Grand Prix 2021. McLaren pitstop til Daniel Ricciardo
Copyright McLaren Group
Norris meldte over radioen, at gaspedalen føles mærkelig. Det foregår lige omkring der, hvor han giver fuld gas. Ingeniøren spørger om han er ok med at køre videre med det, og han siger, at så længe der ikke er noget galt er det okay.
McLaren havde dog begge biler i top 10, så det virker ikke til at problemerne er for store. Nu bliver det interessant at se, om McLaren kan holde de positioner, når (især) de Ferrari-motoriserede biler bliver skruet lidt op for til kval’en og på søndag.