Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 18/6 2021 klokken 13:06
Formel 1-feltet er i Frankrig hvor sæsonens syvende F1-løb skal køres. Det foregår på Paul Ricard-banen, en bane som er kendt for sin farverige asfalt.
Banen er med sine 5,842 km asfalt og 15 sving en ældre bane, som gjorde sit comeback på kalenderen i 2018.
Vejret under første frie træning var solrigt med 25 grader i luften og 40 grader på asfalten.
Dækkene til weekenden er de hårde C2, medium C3 og bløde C4.
Fin aktivitet fra start
Der var heftig aktivitet lige fra start. Hele 12 racere på banen inden for et min. Det tog dog heller ikke mere end tre sving før Mick Schumacher fik en snurretur og ramte barrieren. Det kostede et sæt dæk for tyskeren.
To min senere var det Tsunoda der skulle starte sin omgang, men ender med at lave en “donut” (altså snurre rundt om sig selv).
“ny” mand på banen det var Roy Nissany, som fik lov at teste for Williams i stedet for Nicholas Latifi - i bytte for en stor bunke pengesedler (meget sandsynligt).
6 min inde i sessionen fik Bottas besked over radioen, at han havde beskadiget forvingen. Vingen blev smadret i den venstre side i bunden, da han kørte over de såkaldte pølse-kerbs.
Kimi Räikkönen ramte selvsamme kerbs kort tid efter, men der fløj umiddelbart ikke nogle kulfiberdele af bilen.
15 min inde i sessionen kom Sebastian Vettel ud på en snurretur i sving 11 og kørte baglæns ind i barrieren. Han meldte at gearkassen sad fast i neutral. Men det lykkedes senere for tyskeren at komme afsted derfra. Bilen skred med bagenden, hvilket kan tyde på, at bilen bremser for meget bagtil. Dækkene var meget smadrede af snurreturen.
Mercedes klager over kerbs
Mercedes klagede over radioen over de gule kerbs, og at de har forårsaget tusindvis af pund i skade, dengang Bottas kørte over kerbsne. Men pointen med dem er, at havde der stået en mur eller lign, så var kørerne ikke kørt derud. Dermed må de lade være med at gøre det.
Carlos Sainz var næste mand til at køre for bredt i sving to og ud på en snurretur. Dækkene var ikke særlig glade for det, og store stykker dækrester flappede rundt, mens han kørte.
Max Verstappen måtte også en tur ud over kerben efter 40 min. Han meldte over radioen, at han nok havde ødelagt noget på gulvet.
Verstappen meldte over radioen, at bilen ikke vil dreje ordentligt. Leclerc meldte samtidig, at han også kæmpede med bilen. Generelt havde alle bilerne ikke ordentligt greb i banen, hvilket også afspejlede sig i de mange afkørsler igennem sessionen.
Mercedes i front
Som forventet så var det Mercedes og Red Bull i front. Mere overraskende var det, at Esteban Ocon satte femtehurtigste tid. Franskmanden kører i en fransk bil i Frankrig, så mon ikke han har givet den god gas på den enkelte omgang. Eller også beviste han bare, hvorfor Alpine skulle give ham en treårig kontrakt.
Helt til sidst var det tæt på at gå seriøst galt, da Tsunoda var på vej ud af pitten. Japaneren måtte trække væk fra banen, for ikke at blive ramt. Den lave hastighed i sving 1 efterfølgende medførte derefter, at Hamiltons Mercer måtte en tur af banen for at undvige den langsommere kørende AlphaTauri.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)