Frankrigs GP: Løbsoptakt

Formel 1-feltet er rykket til Frankrig hvor sæsonens syvende F1-løb skal køres. BMF1 varmer op itl en farverig weekend Frankrig.

Frankrigs Grand Prix 2018 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 18/6 2021 klokken 12:06

Formel 1 er taget til sydens sol og varme for at afvikle sæsonens syvende løbsweekend. Destinationen for weekendens løb er Paul Ricard-banen i Frankrig.

Her venter der kørerne 5,842 km farverig asfalt (bogstavelig talt), fordelt på 15 sving. Paul Ricard er ikke kendt for at være en bane man kan overhale på. Det kan til dels skyldes, at banen kun har to DRS-zoner.

Første spadestik, til det vi kender som Paul Ricard, blev foretaget i 1969. Allerede to år efter var F1-feltet forbi og køre løb. Her blev det Jackie Stewart, der kørte sig i front i sin Tyrrell 003, og dermed kunne løfte det første store F1-trofæ på Paul Ricard.

Paul Ricard er yderst kendt i motorsportssammenhæng, men så sandelig også i test sammenhæng. Det skyldes, først og fremmest det gode vejr, men også det faktum, at banens layout kan ændres på mange forskellige måder.

Trafikmæssigt er det ikke så heldigt at komme til banen. Men når køen er slut, så er den franske riviera kun små 10 km væk.

Søndagens løb vil være 53 omgange. Derfor tilbagelægger kørerne 309,69 km på den franske asfalt.

Banerekorden blev sat i 2019 af Sebastian Vettel, det foregik i tiden 1:32,740. Der blev ikke kørt i 2020 grundet pandemien, og med 2021-sæsonens lavere downforceniveau, så bliver det interessant at se, om kørerne kan nå disse løbstider i 2021.

Og lige netop Sebastian Vettel er vant til at give den god gas på banen. I 2018 (hvor banen gjorde sit comeback på kalenderen), kørte tyskeren sig fra 17. pladsen og frem til 5. pladsen.
Mon tyskeren kan gentage succesen igen i år? Hvis han da har formået at slippe sidste løbsweekends trofæ.

Der har siden Baku været heftig diskussion om Pirellis dæk. Det skyldes, at Lance Stroll og Max Verstappen begge oplevede en dækeksplosion under løbet i Baku. Pirelli har dog sidenhen sagt, at det ikke skyldes dækkets konstruktion.

I Baku og Monaco kørte feltet med de blødeste compounds. I Frankrig går Pirelli lige et skridt hårdere.

Her har de medbragt det hårde C2, medium C3 og bløde C4. Det er samme compounds som i 2019. Her var den hurtigste strategi en et-stopper med medium og derefter de hårde dæk.

Dæktrykket for er sat til minimum 1,44 bar og 1,34 bag. Cambervinklen (dækket hældning) for er minimum -3,5 grader, og -2,5 bag.

I 2019 hed startrækkefølgen (og ved det ternede flag) Hamilton, Bottas, Leclerc og Verstappen. Mercedes burde være glade for at være tilbage på en normal racerbane - frem for bybaner. Derfor er de fire kørere helt sikkert også favoritter til at genindtage pladserne i weekenden kvalifikation og løb.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Pirelli afviser ansvar for dækskader Ferrari-sponsor fjernet fra bagvinge »