Velkommen til vores LIVE-dækning af Canadas Grand Prix på Circuit Gilles Villeneuve i Montreal, Canada, hvor der for en gangs skyld er byttet lidt om på startrækkefølgen. Således finder vi Sebastian Vettel og Ferrari i forreste startboks. Efter tyskeren starter Lewis Hamilton i Mercedes fulgt af den anden Ferrari med Charles Leclerc bag rattet.
Set med danske øjne forløb kvalifikationen ret lovende lige indtil Kevin Magnussen plantede sin Haas-racer i den berømte - eller berygtede, alt efter temperament - Wall of Champions. En smadret bil og start fra pitlane som konsekvens af 54 G-kræfter og danskeren kunne dermed stemple ind i den eksklusive klub af kørere, som har et helt indgående kendskab til betonkonstruktionen på Il Notre-Dame.
Copyright Mercedes AMG
Det er Vettels første pole i sytten løb, men det store spørgsmål er, om Ferrari kan holde positionen i en sæson, hvor Mercedes totalt har domineret. Dog viste kvalifikationen, at Maranello-raceren har flere kræfter på langsiden end konkurrenten fra Stuttgart, så måske får vi noget af den spænding i fronten, som F1 så desperat savner. Og så har vi en ærgerrig Charles Leclerc lurende på sin chance fra tredje startposition.
Løbet starter kl. 20:10 dansk tid.
Vejret - Tørt og solrigt.
Kl. 20:10 - Bilerne ruller ud på deres formationsomgang.
1/70
Starten er gået og en ren start, hvor Vettel holder førerpositionen.
2/70
Albon i pit med sin Toro Rosso - nu med ny næse. En gratis position vundet for Magnussen.
3/70
Vettel fører med 1,8 sekund foran Hamilton.
4/70
Sainz i pit med sin McLaren. Nu med softdæk. Endnu en gratis position til Magnussen, som nu ligger på P17.
5/70
Norris i McLaren passerer Verstappen i Red Bull og ligger nu på P8.
6/70
Sainz bliver kaldt ind til pitten. Over radioen får han besked om, at der har klemt sig carbon ind i bremsekølekanalen.
7/70
Verstappen vinder sin position tilbage og ligger nu igen på P8.
8/70
Gasly i Red Bull i pit. Imens kæmper Magnussen med at passere Russells Williams-racer, som netop er blevet overhalet af Grosjean.
10/70
Magnussen overhaler Russell mens Norris humper forbi pitmuren i sin McLaren med et ødelagt baghjulsophæng og ild i bremserne. Gult flag.
12/70
Stillingen forrest er: Vettel, Hamilton, Leclerc, Hülkenberg, Bottas, Verstappen, Kvyat, Stroll og Gasly.
Vettel fører med 2,4 sekund til Hamilton, som har 4,2 sekund til monegaskeren.
13/70
Gult flag i sektor 1. Grønt flag igen.
Magnussen har det svært på sine Hard-dæk og har svært ved at følge med Perez på P14. Danskeren har nu tabt 3 positioner.
15/70
Halvdelen af bilerne har nu været i pit. Løbet er ret stationært.
Bottas sluttede hele 51 sekunder efter vinderen.
Copyright Mercedes
18/70
Leclerc sætter hurtigste omgang med 1:16.533 mens Hamilton er kommer lidt tættere på Vettel, som han nu er 1,7 sekund efter.
20/70
Stillingen er stadig med Vettel forrest fulgt af Hamilton, Leclerc, Bottas, Verstappen og Ricciardo. De nævnte kørere har endnu ikke været i pit. Derefter følger Ricciardo, Hülkenberg, Stroll, Gasly og Giovinazzi.
22/70
Leclerc sætter endnu engang hurtigste omgang med 1:16.615. Imens bliver Magnussen taget med en omgang af Vettel.
23/70
Leclerc får at vide, at han skal skifte til Plan B.
24/70
Feltet er domineret af biler på Hard-dækket. Således har kun de fire forreste Medium på.
Hülkenberg oplyser, at han føler, at Renaultens gearkasse er ved at eksplodere.
26/70
på P16 kører Magnussen sin bedste omgang i 1:18.475. Til sammenligning kører Grosjean i 1:18.193 på Medium-dækket.
Vettel i pit til et ultra hurtigt stop, hvorefter han kommer ud på Hard-dækket. Hamilton i front.
28/70
Vettel sætter hurtigste sektor 1, mens Hamilton klager over sine dæk.
29/70
Hamilton i pit og ud på Hard-dækket. Imens sætter Vettel hurtigste omgang med 1:15.333.
Stillingen er nu med Leclerc forrest, som får at vide på radioen, at han skal få dækkene til at holde længere. Vettel ligger 9,2 sekund efter teamkammeraten, mens Hamilton er 13 sekunder efter på P3.
31/70
Giovinazzi tager lige en snurretur og ryger ned på P11. Italieneren mangler stadig sit første pitstop.
Daniel Ricciardo sluttede på P7 med Hülkenberg lige efter. Gode point til Renault i Canada.
Copyright Renault Motorsportmedia
33/70
Dramatik mellem Perez og Grosjean, da mexicaneren rammer Haas-raceren under overhalingen. Grosjean beder Race Control om at se på hændelsen.
34/70
Leclerc i pit og kører ud på Hard-dæk. Imens overtager Verstappen P3 - dog med et manglende pitstop.
Magnussen ligger på P16, hvor han er ved at blive presset af Albon. Danskeren mangler dog stadig sit første pitstop.
36/70
Imens har Vettel overtaget førerpositionen med Hamilton 2,4 sekund efter. Herefter følger Leclerc hele 13 sekunder efter, så Verstappen, Ricciardo, Bottas, Hülkenberg, Stroll, Gasly og Sainz.
39/70
Løbet er igen ret stationært med den tætteste kamp mellem Bottas og Ricciardo (0,9 sekund).
40/70
Hamilton nærmer sig nu Vettel og er nu kun 0,7 sekund efter. Holder Vettel til presset? Lige præcis den evne har tyskeren manglet tidligere i samme situation.
41/70
Magnussen i pit og kommer ud på Medium, hvor han overtager P18. Kun en Safety Car kan give Haas-køreren et boost fremad. Danskeren er eneste kører på Medium.
Det var ikke Kevin Magnussens dag.
Copyright Haas F1
43/70
Stadig tæt kamp mellem Vettel og Hamilton, hvor der kun er 0,9 sekunds afstand.
45/70
Bottas på P5 sætter hurtigste omgang med 1:14.933.
46/70
Stroll kører i pit til et hjulskifte og Verstappen er nu eneste kører uden pitstop. Stroll kommer ud på P10. Indtil nu et ganske udmærket løb til en udskældt kører.
48/70
Drama... Vettel taber bagenden på sin Ferrari i Sving 4 men redder den, hvorefter han lukker kontant af for en fremadstormende Hamilton. Briten er omgående på radioen og Stewards er på sagen. Spørgsmålet er, om tyskeren vandt positionen efter at have været ude i græsset.
51/70
Verstappen kravler op af stigen, passerer Hülkenberg og overtager P6.
52/70
Stillingen forrest er med Vettel som lead (+ 1,4 sekund), Hamilton (+ 11 sekunder), Leclerc +34 sekunder), Bottas +50 sekunder, Verstappen (+52).
53/70
Magnussen brokker og klager over det værste løb nogensinde. Ingeniøren beroliger men danskere klager videre indtil Steiner kommer på radioen og siger "it's hard for everybody... enough is enough." Måske heller ikke bedste timing at brokke sig så meget i betragtning af at mekanikerne har arbejdet hårdt hele natten på at bygge en ny racer efter danskerens møde med Wall of Champions under kvalifikationen.
57/70
5 sekunders straf til Vettel for at vinde en position. Så blev luften taget ud af det løb, men afgørelsen vil blive heftigt diskuteret i de næste dage.
Hvor længe kan Gasly holde til at blive så voldsomt distanceret af Verstappen?
Copyright Red Bull Contentpool
60/70
Hamilton klager over drop-outs fra motoren. Vettel fører med 2,3 men mangler det dobbelte for at bevare sin vinderchance.
61/70
Vettel kan ikke forstå at han får straffen. "Where should I go?", spørger han. "Keep focused" lyder svaret fra pitmuren.
63/70
Albon kører i garage med sin Toro Rosso, mens Hamilton kommer helt op bag den førende Ferrari.
Magnussen har ikke sagt en lyd siden han havde chefen i røret.
65/70
Leclerc er nu 7,6 sekunder efter Vettel, så tyskeren kan dermed komme under pres fra sin egen teamkammerat på podiet.
67/70
Stillingen: Vettel, Hamilton, Leclerc, Bottas, Verstappen, Ricciardo, Hülkenberg, Gasly, Stroll og Sainz.
Hvilken mega forskel på de to Red Bull-kørere. Hvor længe holder Gasly sit sæde?
Magnussen er på P17.
69/70
En omgang tilbage og Vettel holder positionen om end han ikke kan vinde løbet pga. sine 5 sekunders straf.
70/70
Sidste omngang og Leclerc presser Vettel helt vildt fra sin P3. Vil Vettel dumpe ned på en samlet P3?
Sejr til Hamilton
Copyright Mercedes AMG
Løbet er slut med Hamilton som vinder pga. Vettels 5 sekunders tidsstraf for at have genvundet en position.
I mellemtiden undskylder Magnussen over radioen for sine brokkerier under løbet. En klog beslutning.
En meget bitter Vettel klager over, at det ikke er fair, at han bliver straffet for at undgå at ramme muren.
Summa summarum: Hamilton vinder løbet efter en skrivebordsafgørelse, som nok skal sætte dønninger igennem både fans og journalister. Var det rimeligt at straffe Vettel?
Giv din mening til kende på vores Facebook-side eller herunder.