Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 4/11 2023 klokken 17:11
Formel 1-feltet er taget til Brasilien for at give den gas på Interlagos-banen i São Paulo.
Banen er med sine 4,309 km og 15 sving en af de mindre baner på kalenderen, hvilket absolut ikke gør kvalifikationen mindre spændende.
Dækkene til weekenden er de hårde C2, medium C3 og bløde C4-dæk.
I går blev der kørt træning og efterfølgende kvalifikation til søndagens løb. Sessionerne startede ellers tørre, men et dommedagsagtig uvejr satte en stopper for herlighederne i Q3 efter det første forsøg.
Nu gælder det så det såkaldte sprint shootout, hvilket er en kvalifikation, der skal gælde til lørdagens sprintløb.
Sprint shootout er lidt anderledes end det normale kvalifikationsformat, hvor det her varer hhv. 12, 10 og 8 min.
Solen skinner med få skyer, 24 grader i luften og 45 grader på asfalten, så banen er klar til de 20 racere.
SQ1:
Der er ikke så meget aktivitet lige nu. Det tager et minut før den første halvdelen er ude, og tre minutter inde har kun halvdelen af kørerne kørt ud.
Fire minutter inde kigger den anden halvdel så ud. Der kan være meget trafik på korte baner som her. Kørerne kan dele sig op, så de kører ud på forskellige tidspunkter.
Alle kørerne er på mediumdækket.
Magnussen har noget der sætter sig på bilens ‘left front deflector’.
Ocon er på en flyvende omgang og kører forbi Alonso i sving tre. Ocon får en udskridning og rammer Alonsos venstre forhjul med sit højre baghjul, så baghjulet falder af, og Ocon skrider ud i barrieren. Alonso drejer lidt til venstre inden ulykken.
Ocon er okay, siger han, men dækbarrieren er ødelagt.
Alonso kører videre, men venstre forhjul står stille. Så der er masser af gnister fra Aston Martin-raceren.
Sargeant klager over, at Haas-raceren kører i vejen. Haas-raceren kører dog pænt ud til siden, da han kommer, så det er svært, hvad Haas kunne gøre anderledes.
Der kommer rødt flag, og sessionen bliver ikke genoptaget.
Ocon, Stroll, Zhou, Albon og Sargeant er ude af den her session.
SQ2:
Sessionen er udskudt pga. ulykken.
De fikser dækbarrieren, der gik i stykker pga. ulykken.
Red Bull, Mercedes og McLaren skynder sig på banen.
Der er kø for at komme ud. Dermed kan de køre en omgang i fred og ro uden for meget trafik.
Kørerne er på mediumdæk alle sammen.
Ferrari og Haas kigger ud efter et minut.
Verstappen melder, at der er flere vindstød, hvilket kan gøre det sværere for kørerne, fordi F1-biler er meget vindfølsomme.
Ricciardo, Alonso, Gasly, Bottas og Tsunoda har ikke været ude på banen halvvejs gennem sessionen. De satser på et enkelt forsøg i sidste øjeblik.
Leclerc klager over, at Red Bull fylder for meget, så monegaskeren skal næsten af banen, da han kører ved siden af.
Alonso kommer ikke ud i denne session, da han har for mange skader på raceren.
Norris er sidste mand, der kører en omgang, og englænderen sætter sessionens hurtigste tid som sidste mand. Perez er toer, 9/1000
dele af et sekund efter Norris. Verstappen er treer, 0,041 sekunder efter. Det er så tæt, det kan blive.
Magnussen bliver også elimineret med 0,051 sekund.
Magnussen, Hülkenberg, Gasly, Bottas og Alonso er elimineret fra SQ2.
SQ3:
Der er ikke den store kamp for at komme ud på banen, og fire minutter inde har ingen kørere været ude på banen.
Alle venter på, hvem der spiller ud. Det bliver kun til en enkelt omgang for de ti resterende.
Forskellen i denne session er, at de kører på softdækket.
Med tre min og fyrre sekunder igen åbner Piastri ballet, hvorefter resten af feltet følger trop. Mercedes venter dog lidt endnu.
Norris ender i front 0,061 sek. foran Verstappen. Perez lignede længe en kører, der kunne tage pole position, og mexicaneren var foran i anden sektor. Det blev til en tredjeplads for ham.
Russell og Hamilton blev fire og fem. Lidt overraskende fra tyskerne.
Tsunoda fik dog slået teamkammeraten og de to AlphaTauri kørere endte sekser og otter.
Ferrari nappede syvendepladsen med Sainz på niendepladsen, mens Piastri endte på tiendepladsen.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)