Brasiliens GP: 1. frie træning

Formel 1-feltet er taget til Brasillien for at køre på den yderst populære og legendariske bane Interlagos. Her er højdepunkterne fra den første og eneste træning.

Brasiliens Grand Prix 2022. Perez . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 4/11 2023 klokken 11:11

Formel 1-feltet er taget sydpå for at give den gas i motorsportspassionerede Brasilien.

Banen der lægger asfalt til weekendens herligheder er Interlagos, der har en nærmest legendarisk status i motorsportssammenhæng.

Banen er med sine 4,3 km en af de kortere på kalenderen, hvilket gør at feltet bliver endnu mere tæt i den her weekend.

Dækkene til weekendens festligheder er de hårde C2-dæk fra Pirelli, medium C3, og bløde C4-dæk. Så det er i den blødere ende af spektret.

Piastri oplevede problemer allerede indenfor de første 10 min, da hans sidespejl gik i stykker. Det er ikke fordi, man kan se alverden i de små sidespejle, og kørerens ingeniør hjælper også over radioen, men det er stadig rart, hvis køreren kan se, hvad der kommer kørende bagved.

Alle kørerne startede træningen på hard-dækket, hvilket ikke er særlig tit, man ser det.

Denne træning er også ekstra vigtig, for det er den eneste træning i her weekend. Senere fredag er der nemlig kvalifikation til søndagens grandprix, og lørdag er der sprint-kvalifikation og sprint-løb.

Så der var heftig aktivitet fra samtlige 10 teams den her session.

Tsunoda brød dog isen, og japaneren kørte sig derfor direkte i toppen. Dog fulgte de andre kørere hurtigt efter, og Tsunoda gled langsomt ned i tabellen igen.

Nico Hülkenberg og Lando Norris havde også et mindre problem. Norris, der var på en flyvende omgang, skulle forbi Hülkenberg. Norris kørte dog lige ud og og kørte ind i Hülkenbergs hjul. Norris kunne fortsætte, mens Haas-raceren kørte i pit.

Sargeant var heller ikke dus med raceren den her session. Amerikaneren meldte, at fronten af raceren ikke rigtig havde kontakt til asfalten. Fronten løftede sig fra jorden, og dermed havde fordækkene ikke kontakt til asfalten i svingene. Efterfølgende meldte han over radioen, at der var problemer med venstre forhjul.

Verstappen fik at vide over radioen, at der er vindstød. Hvilket kan påvirke racerens performance ned af langsiden, i sving og under nedbremsninger. Verstappen gav ham ret, og han sagde, at det er svært at køre stabile tider.

Hülkenberg kørte i pit. Han mistede power, da han kørte over kerben i sving fire. Der kom en masse blå røg, da han kørte over den.

Tiderne er lidt en rodet affære, fordi Haas-drengene gik fra hard til soft-dækket, mens nogle andre kørere drypvis hoppede på medium-dækket, og derefter sluttede på softdækket. Og banen udvikler sig jo gennem sessionen og får mere greb. Enkelte kørere, som Verstappen og Alonso, de satte ingen hurtige tider på medium og softdækket.

Så dagens resultat endte med de to Ferrari-drenge sluttede i front på soft-dækket, med Russell på tredjepladsen på medium-dækket, og Hülkenberg på fjerdepladsen på soft.

Så det bliver spændende at se styrkeforholdet i kvalifikationen.

Du kan se tiderne og dæk-valget i tabellen nedenfor.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
S
1:11.732 + 0.000 30
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:11.840 + 0.108 32
3. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
M
1:11.865 + 0.133 31
4. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
S
1:11.928 + 0.196 19
5. Alexander Albon Williams Racing
S
1:12.044 + 0.312 28
6. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
M
1:12.136 + 0.404 26
7. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
M
1:12.184 + 0.452 31
9. Logan Sargeant Williams Racing
S
1:12.579 + 0.847 30
10. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
S
1:12.592 + 0.860 24
11. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
H
1:12.615 + 0.883 28
12. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
M
1:12.638 + 0.906 30
13. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
M
1:12.714 + 0.982 29
14. Daniel Ricciardo Scuderia AlphaTauri
M
1:12.778 + 1.046 27
15. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
M
1:12.779 + 1.047 30
16. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
H
1:12.793 + 1.061 30
18. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
H
1:13.056 + 1.324 31
19. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
H
1:13.629 + 1.897 25
20. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
H
1:13.838 + 2.106 28
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Formel 1 forlænger med Brasilien Brasiliens GP: Kvalifikation »