Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 2/11 2023 klokken 18:11
Oliver Bearman har haft en imponerende juinorkarriere. Udover flotte resultater i karting, så har englænderen også vundet ADAC's Formel 4-mesterskab og det italienske Formel 4-mesterskab.
Derudover blev han nummer 3 i sin første sæson i Formel 3. Og i denne sæson ligger briten på sjettepladsen i Formel 2 som rookie-kører. Briten har vundet 4 løb og taget 3 pole positions indtil videre i F2.
Bearman er kun 18 år gammel og dermed den yngste kører i Formel 2-feltet. Udover det er han en del af Ferraris-juniorprogram, hvorfor det kunne tænkes, at Ferrari har en interesse i, at han inden for de næste par år kører i Formel 1.
Magnussen under pres
Hvis Bearmann bliver ved med at levere i Formel 2, så kunne det potentielt putte Magnussen og Hülkenberg under pres.
Bedømt ud fra denne sæson, så er der nok størst sandsynlighed for, at det er Magnussen, der kunne være i fare for at miste sit sæde efter 2024 fremfor sin tyske holdkammerat.
Danskeren er nemlig blevet udkonkurreret af Hülkenberg i store dele af sæsonen, og hvis det også sker i 2024, så peger pilen nok på Magnussen.
Omvendt hvis danskeren løfter sit niveau og slår Hülkenberg, så kunne det derimod være tyskeren, der må afvige sin plads.
Det eneste sted, hvor Ferrari kan placere Bearman, er hos Haas. Så kan han udvikle sig hos et mindre hold, som briten kan bruge som forberedelse til én dag at køre for Ferrari.
Haas har dårlige erfaringer med rookie-kørere, men det kan være, at de bliver nødsaget til at gøre Ferrari en tjeneste i den her situation.
Hvis Bearman vinder Formel 2 i 2024 for det notorisk succesrige Prema-hold, så burde englænderen næsten være garanteret et sæde i Formel 1 i 2025.
Og udfra Bearmans meritter i sin juinorkarriere kan det være, at der gemmer sig en stjerne i svøb, der måske kunne efterligne, hvad Leclerc leverede for Alfa Romeo tilbage i 2018.
“Overgået mine forvetninger”
Ayo Komatsu, der er ingeniørdirektør hos Haas, var også meget imponeret over Bearmans præstation for Haas i den første frie træning i Mexico, hvor han kørte Haas-bilen i stedet for Magnussen.
“Jeg synes ikke, at vi kan bebrejde ham for noget. Han har gjort det rigtig godt hele vejen fra den indledende forberedelse. Han har været meget professionel og meget, meget nem at have med at gøre.”
“Jeg synes ikke, at man kan forvente meget mere, og han har helt klart overgået mine forventninger,” udtalte Haas-ingeniøren.
Bearman kan stadig nå at slutte det års Formel 2-mesterskab på en andenplads, men det kræver dog et mindre mirakel i årets sidste løbsweekend i Abu Dhabi.