Med 21 grader på asfalten og 17 grader i luften, var der lagt op til en kølig første træning i Brasilien.
Autódromo José Carlos Pace er navnet på asfalt-scenen i Brasilien, som danner rammen for weekendens Formel 1 Grand Prix.
Med sine 4309 m, 15 sving og 43 meters højdeforskel er det en bane med stor historisk betydning for sporten.
Med en luftfugtighed på 90%, en vindhastighed på 4,3 km/t, og en risiko for regn på 100%. Så var det en våd fornøjelse der mødte kørerne i starten af FP1.
Et uventet tordenvejr gjorde, at banen var ekstremt våd, og banen bl.a. havde fået fræset riller i sving 14-15 (for at dræne banen for vand).
Til trods for de våde betingelser, så var det de to Ferrari-kørere, som var de første til at tilbagelægge de første meter på banen i São Paulo.
Brasiliens Grand Prix 2018. Force India billeder. Interlagos banen med tunge skyer
Copyright Racing Point Force India
Brasiliens Grand Prix er det næstsidste løb i sæsonen, hvilket betyder at reservedelslagrene hos de fleste af holdene er ved at være tomme. Derfor blev der også gået stille til værks med at få kørt omgange.
Haas-racerne viste også først ansigt et kvarter inde i træningen.
Der skulle også gå næsten 24 min. af første træning, før at Carlos Sainz jr. satte første tid på tavlen.
Dog var det ikke en tid han gik hjem og blærede sig med i garagen, da den var omkring 16-sekunder fra Lewis Hamiltons nuværende banerekord.
Dækkene der er til rådighed i den her weekend er C1-C3, som er de hårdeste dæk i Pirellis-sortiment.
37 minutter inde i træningen var den nykårede verdensmester, Lewis Hamilton, første mand til at tage chancen og prøve intermediate-dækket - kort efterfulgt af Charles Leclerc.
Det viste sig hurtigt at være en god idé, eftersom Leclerc viste sig at være seks sekunder hurtigere end Carlos Sainz første tid.
Charles Leclerc har også fået tildelt 10-pladser straf for at benytte sig af flere motordele end de tilladte til én sæson.
Alexander Albon valgte at sige tak for sin nye Red Bull-kontrakt, ved at sætte hurtigste tid foran Bottas, Vettel og Leclerc - i sit første timede forsøg.
Brasiliens Grand Prix 2018. Red Bull racer på Interlagos banen
Copyright Red Bull Contentpool
De sidste fem min. blev der travlt på den noget tørrere bane, og flere af kørerne forsøgte sig nu også med tørvejrsdækkene for første gang.
Det sendte dog hurtigt Verstappen ud på en snurretur.
Få sekunder senere sendte den våde asfalt også teamkammeraten af banen. Albon sneglede sig afsted med lav hastighed med blokerede hjul, og endte en tur i barrieren og smadrede raceren - i hvad der (nok) er sæsonens langsomste uheld.
Hurtigste mand endte med at blive Alexander Albon, som var hele 2/10 sek. foran Valtteri Bottas.
Sebastian Vettel på tredjepladsen trak det længste strå overfor sin teamkammeret, som aldrig rigtig fandt farten igen.
Hülkenberg har netop annonceret sit stop (eller pause) i sporten, og kvitterede for sit kommende exit ved at slå sin teamkammerat i duellen.
Carlos Sainz jr. var atter engang "best-of-the-rest" på femtepladsen, hvilket efterhånden er ved at være normalt i sæsonen, at spanieren tager den titel.
Største sensation i første frie træning var, at George Russell klemte sin Williams-racer op på 11. pladsen (selvom fem kørere bag ham havde sat en tid).
Kevin Magnussen sluttede på 12. pladsen. Eneste trøst til de danske fans må være, at han officielt sluttede foran i tabellen - da Grosjean sluttede nede på 17. pladsen. Eneste men i den fejring er, at Grosjean ikke satte en tid.
Så der er lagt op til kamp om placeringerne, når den manglende træningstid fra FP1 skal indhentes i næste træningssession senere i aften.
Brasiliens Grand Prix 2018. Red Bull racer på vej ind til mekanikerne under fredagens frie træninger
Copyright Red Bull Contentpool