BMF1 forklarer: Mercedes’ magiske knap

Lewis Hamilton havde en svær weekend, og verdensmesteren mistede vigtige point, da bremserne ikke virkede normalt. Fejlen var en magisk knap på rattet.

USAs Grand Prix 2018 . Copyright Sauber

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 8/6 2021 klokken 16:06

Formel 1 er ingeniørernes legeplads. For udefrakommende ligner det fire hjul, en motor og et rat. Men tingene er mere kompliceret, hvis man kigger dybere ned i den fantastiske teknik.

I en sport hvor 1/1000 sek kan gøre forskellen, har teamene tænkt på samtlige detaljer. Hele banen igennem kræves der forskelligt af bilen, derfor har alle kørerne mulighed for løbende at justere på bilen. Det foregår via knapper på rattet.

En af disse funktioner er justering af bremsebalancen. En Formel 1-racer skal have varme bremser, hvis bremserne skal virke optimalt.

Mercedes rat fra 2018Mercedes rat fra 2018
Copyright Mercedes AMG


Alle biler bremser mest på forhjulene. Derfor har Mercedes monteret en “magisk” knap på rattet, som kan justere bremsebalancen foran fra 55-60 % og op til 90%.

Den knap bruges bl.a. på en formationsomgang, som det var tilfældet efter weekendens røde flag sidst i løbet.

Som bekendt, fortsatte Hamilton lige ud, i en sky af dækrøg. Det viste sig, at Hamilton havde ramt denne magiske knap. Dermed kunne bilen ikke bremse, som den skulle.

Planen er nu, at Mercedes vil undersøge, hvordan de kan undgå, at det sker en gang til.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. Sergio Perez Red Bull Racing
P
2T13:33.686 1 25
2. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
2T13:35.071 1 18
3. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
2T13:36.448 1 15
4. Charles Leclerc Ferrari
P
2T13:37.514 1 12
5. Lando Norris McLaren
P
2T13:38.440 1 10
6. Fernando Alonso Alpine F1
P
2T13:40.068 1 8
7. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
2T13:40.310 1 6
8. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
2T13:41.395 1 4
9. Daniel Ricciardo McLaren
P
2T13:42.560 1 2
10. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
P
2T13:43.262 1 1
11. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
P
2T13:43.940 1 0
12. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
2T13:44.950 1 0
13. Mick Schumacher Uralkali Haas F1 Team
P
2T13:47.927 1 0
14. Nikita Mazepin Uralkali Haas F1 Team
P
2T13:48.001 1 0
15. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
2T13:51.354 1 0
16. Nicholas Latifi Williams
P
2T14:16.065 1 0
17. George Russell Williams
P
48 omg. 1 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. Max Verstappen Red Bull Racing
P
45 omg. 1 0
19. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
29 omg. 1 0
20. Esteban Ocon Alpine F1
P
3 omg. 1 0
Pirelli dæktyper i 2020:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Honda endnu stærkere i Frankrig Verstappen langer ud efter Pirelli »