Formel 1 er ingeniørernes legeplads. For udefrakommende ligner det fire hjul, en motor og et rat. Men tingene er mere kompliceret, hvis man kigger dybere ned i den fantastiske teknik.
I en sport hvor 1/1000 sek kan gøre forskellen, har teamene tænkt på samtlige detaljer. Hele banen igennem kræves der forskelligt af bilen, derfor har alle kørerne mulighed for løbende at justere på bilen. Det foregår via knapper på rattet.
En af disse funktioner er justering af bremsebalancen. En Formel 1-racer skal have varme bremser, hvis bremserne skal virke optimalt.
Mercedes rat fra 2018
Copyright Mercedes AMG
Alle biler bremser mest på forhjulene. Derfor har Mercedes monteret en “magisk” knap på rattet, som kan justere bremsebalancen foran fra 55-60 % og op til 90%.
Den knap bruges bl.a. på en formationsomgang, som det var tilfældet efter weekendens røde flag sidst i løbet.
Som bekendt, fortsatte Hamilton lige ud, i en sky af dækrøg. Det viste sig, at Hamilton havde ramt denne magiske knap. Dermed kunne bilen ikke bremse, som den skulle.
Planen er nu, at Mercedes vil undersøge, hvordan de kan undgå, at det sker en gang til.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)