BMF1.dk's Power Rating: Italiens GP

Italiens Grand Prix skulle være løbet, hvor Ferrari ville forsøge at bryde Red Bulls dominans, men sådan kom det ikke helt til at gå. Læs BMF1.dk's Power Rating fra Monza i Italien.

Italiens Grand Prix 2023 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 5/9 2023 klokken 22:09

Max Verstappen fortsætter stimen af bemærkelsesværdige sejre, og selv om Ferrari med Carlos Sainz fik pole position til søndagens grandprix, så fik verdensmesteren hurtigt sat tingene på plads.

Således blev Italiens Grand Prix Verstappens tiende sejr i streg med en evigt halsende Sergio Perez på andenpladsen. Fra sin femte startposition kæmpede mexicaneren længe med George Russell i Mercedes, derefter Charles Leclerc i Ferrari og endelig en heroisk kæmpende Sainz, som man næsten havde medlidenhed med, da Red Bull-køreren overhalede den røde Maranello-racer.

Italiens Grand Prix 2023. StartenItaliens Grand Prix 2023. Starten
Copyright Red Bull Contentpool


Sainz holdt hovedet forbilledligt koldt og klarede starten utroligt godt mod de to hurtige Red Bull-biler, men Ferrarien havde et Haas-agtigt problem i form af stort dækslid, så det var ikke spanierens skyld, at han først rullede ind 11 sekunder efter vinderen.

Kun 0,184 sekund senere strøg Charles Leclerc i den anden Ferrari forbi det ternede flag, men forinden havde der været hårde nærkampe mellem de to teamkammerater, som kunne være endt helt galt. Så mon ikke der blev talt lidt om det under debriefingen?



Hos Mercedes sluttede George Russell på P5 og Lewis Hamilton på P6. Undervejs pådrog eksmesteren en velfortjent 5-skunders straf for at påkøre McLarens Oscar Piastri.

Alex Albon viste endnu engang, at han kan få det bedste frem i sin Williams, som sluttede på P7 kun 2,5 sekund efter Hamilton. Thai-briten har udviklet sig enormt i denne sæson.



Hos Haas F1 blev Kevin Magnussen endnu engang udklasseret af sin teamkammerat Nico Hülkenberg, som sluttede på P17 hele 10 sekunder foran danskeren. Begge kørere kæmpede med samme problem som hidtil: en problematisk VF-23 som voldæder sine dæk.

Det kunne være interessant at se hvordan de to kørere ville performe, hvis de ikke konstant skulle eksperimentere med diverse strategier og at kompensere for en langsom bil.



Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation og hovedløb med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Nr. Kører Rating Std.afvigelse
1. Max Verstappen 9,9 0,17
2. Carlos Sainz 9,4 0,60
3. Alex Albon 9,4 0,32
4. Charles Leclerc 9,3 0,34
5. Liam Lawson 8,8 0,64
6. Sergio Perez 8,8 0,85
7. George Russell 8,7 0,63
8. Valtteri Bottas 8,4 0,82
9. Lando Norris 8,2 0,37
10. Lewis Hamilton 8,0 0,62
11. Fernando Alonso 7,7 0,48
12. Oscar Piastri 7,4 0,86
13. Yuki Tsunoda 7,3 0,40
14. Logan Sargeant 6,5 1,37
15. Guanyu Zhou 6,3 0,54
16. Nico Hülkenberg 6,1 0,64
17. Pierre Gasly 5,6 0,47
18. Kevin Magnussen 5,5 0,65
19. Esteban Ocon 5,4 0,82
20. Lance Stroll 4,7 1,03


OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« FIA med Budgetloft annoncering Sainz senior forvirret »