Formel 1 er rykket til Belgien for at køre sæsonens 14. Formel 1 Grand Prix. Det kommer til at foregå på den legendariske racerbane Spa Francorchamps.
Spa er med sine flotte omgivelser og kuperede terræn en klassiker på kalenderen. Samtidig har banen gode overhalingsmuligheder, med flere lange lige stræk.
Løbets officielle navn er Formula 1 Rolex Belgian Grand Prix 2022.
Kalenderens længste bane
Banen er med sine 7,004 km og 19 sving en ordentlig moppedreng, og det fåes ikke større på 2022-kalenderen. Derfor bliver der kun kørt 44 omgange på søndag. Løbsdistancen er dog nogenlunde den samme som normalt, da bilerne tilbagelægger 308,052 km.
Banerekorden (løb) er sat tilbage i 2018, da Valtteri Bottas kørte en omgang på 1:46.286 sek.
Lando Norris. Belgiens GP 2021
Copyright McLaren Media
Spa er kendt for at være en motorkrævende bane, så det bliver spændende om Ferraris powerfulde motor kan slå Red Bull aerodynamiske bil i weekenden, og om Mercedes endelig kan få kæmpet sig tilbage i anden halvdel af sæsonen.
Banen så dagens lys tilbage i 1921. Dengang var banen på hele 14,9 km. Første gang Formel 1-feltet (i officielt VM-sammenhæng) kiggede forbi, det var tilbage i 1950. Her var Spa en ud af syv baner der blev kørt på i 1950. Så banen har stor historisk betydning for Formel 1.
Selvom banen har historisk betydning og er elsket af fans og kørere, så er der endnu ikke fundet en plads på 2023-kalenderen til Spa.
Alexander Albon på vej op af den velkendte bakke
Copyright Bil Magasinet BMF1
Banen blev lavet om i 1979, hvor den blev halveret (med yderligere få modifikationer frem til banens nuværende layout fra 2007).
Størrelsen er også med til at gøre banen ekstra spændende. Den er nemlig så stor, at det kan regne på en del af banen og være tørt i den anden ende af banen. Derfor er der garanti for god underholdning i weekenden.
Det som banen er mest kendt for, det er det super fede, hurtige sving op af bakken, hvor Eau Rouge og Raidillon hiver mange G-kræfter ud af racerne. Dog er svinget modificeret til 2022. Bl.a. er det ikoniske hvide hus på toppen af bakken blevet fjernet.
Samtidig er der lagt ny asfalt flere steder. Sving 2, 4, 8 og 9 har alle sammen fået lagt ny asfalt, hvilket giver bedre vejgreb, til stor glæde for kørerne.
Samtidig er der oprettet fang-grus i sving 1, 6, 7 og 9.
Fanggrus i svingkombinationen Les Combes
Copyright Circuit Spa-Francorchamps
Pirellis valg i 2022
Dækkene til weekenden herligheder er de hårde C2, medium C3 og bløde C4. Det er samme dæk som blev brugt i 2021.
Banen er meget hård ved dækkene på Spa, specielt Eau Rouge-Raidillon kombinationen trækker tænder ud på dækkene, da de bliver presset ned i jorden, og drejer samtidig.
Det minimale dæktryk er øget i 2022 til 1,72 bar foran og 1,55 bar bagved. Samtidig er cambervinklen sat til maksimal -2,75 grader foran, og -1,5 grader bagved, hvilket er det samme som sidste år.