Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 5/6 2021 klokken 12:06
Formel 1-feltet er smuttet en tur til Aserbajdsjan. Her venter der en begivenhedsrig weekend med masser af fart, og stribevis af afkørsler.
Med 27 grader i luften og 53 grader på asfalten, var det en lun session kørerne skulle igennem.
Banen er med sine 6,003 km kendt for sit specielle layout midt inde i byen. Derfor er der stribevis af bygninger og barrierer klods op af banen. Så kørerne har (næsten) ikke råd til at lave kørefejl den her weekend.
Dækkene til weekenden er det hårde C3, medium C4 og bløde C5.
Det gule flag er blevet brugt heftigt hele weekenden, og tredje frie træning var ikke nogen undtagelse.
Første biler på banen var de to Haas-racere, som sikrede sig lidt tiltrængt tv-tid.
Der gik ikke mange sving før Nikita Mazepin nævnte over radioen, at banen var meget beskidt. Det kan skyldes, at Formel 2 lige havde kørt på banen.
Fem minutter senere fik de selskab af Fernando Alonso, og efter 10 min havde kun 10 kørere kørt ud på banen.
Bottas bremsede for sent og kørte for langt. Det var dog ikke værre end at hjulspin og en snurretur sendte finnen tilbage på ret kurs.
13 minutter inde i sessionen er Mazepin stadigvæk hurtigste mand. Imponerende, dog ikke holdbart, men forklaringen er, at de andre ikke havde sat konkurrencedygtige tider endnu.
Selvsamme Mazepin kørte også bredt i sving 15, og var helt ude og køre få mm fra væggen.
Gult flag - Verstappen kørte for langt i sving fire og måtte vende raceren.
Lewis Hamilton virkede ikke glad for bilen. Verdensmesteren meldte over radioen, at der hverken var greb i fronten eller bagenden. Så er det virkelig også svært at køre stærkt i en Formel 1-bil.
De fleste teams startede med at have fokus på de såkaldte long runs. Det skyldes, at banen kun vil blive bedre gennem sessionen. Derfor ventede de fleste med at køre rigtig stærkt til slutningen af sessionen.
Max Verstappen røg en tur i væggen nede i sving 15 efter 25 min. En smadret front og et ødelagt forhjulsophæng sendte Verstappen tidligt i bad. Det resulterede i et rødt flag, så de kunne fjerne raceren sikkert. Verstappen forbremsede sig, præcis ligesom Leclerc gjorde i går.
12 min senere måtte racerne komme tilbage på banen, hvilket halvdelen af feltet benyttede sig af,
Nicholas Latifi fik ikke bremset nok og var også et smut af banen i sving 3. Sainz gentog fejlen i sving 15 omgangen efter.
Afkørselarealerne har sparet holdene for mange for rigtig mange penge hele weekenden.
Maepin ødelagte noget af raceren. Nu gik den ikke længere med at køre tæt på væggen i sving 15, så han ødelagde hjulene og frontvingen i højre side.
Mercedes-racerne har det svært i disse tider. Tidligere tiders dominans er erstattet af usikkerhed, og en racer der ikke får de andre til at ryste i bukserne i skræk.
George Russell meldte, at motoren ikke har noget power. Dermed stoppede han lige efter sving 1. Det resultaterede i at der kom en virtual safety car.
Noget der fik paddocken til at spærre øjnene op, det var Pierre Gaslys fantom tid på 1 min 42 sek, 3/10 foran Perez på andenpladsen.
Ferrari har også taget noget af styrken med sig fra Monaco, så det bliver spændende, om de kan lege med oppe i toppen feltet den her weekend.
Her kan du se resultaterne fra den tredje frie træning:
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)