Aserbajdsjans GP: 3. frie træning

Formel 1 er rykket til Aserbajdsjan, hvor der skal køres løb på den hurtige bybane. BMF1 bringer her højdepunkterne fra den tredje frie træning.

Aserbajdsjans Grand Prix 2021 . Copyright Aston Martin

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 5/6 2021 klokken 12:06

Formel 1-feltet er smuttet en tur til Aserbajdsjan. Her venter der en begivenhedsrig weekend med masser af fart, og stribevis af afkørsler.

Med 27 grader i luften og 53 grader på asfalten, var det en lun session kørerne skulle igennem.

Banen er med sine 6,003 km kendt for sit specielle layout midt inde i byen. Derfor er der stribevis af bygninger og barrierer klods op af banen. Så kørerne har (næsten) ikke råd til at lave kørefejl den her weekend.

Dækkene til weekenden er det hårde C3, medium C4 og bløde C5.

Det gule flag er blevet brugt heftigt hele weekenden, og tredje frie træning var ikke nogen undtagelse.

Første biler på banen var de to Haas-racere, som sikrede sig lidt tiltrængt tv-tid.

Der gik ikke mange sving før Nikita Mazepin nævnte over radioen, at banen var meget beskidt. Det kan skyldes, at Formel 2 lige havde kørt på banen.

Fem minutter senere fik de selskab af Fernando Alonso, og efter 10 min havde kun 10 kørere kørt ud på banen.

Bottas bremsede for sent og kørte for langt. Det var dog ikke værre end at hjulspin og en snurretur sendte finnen tilbage på ret kurs.

13 minutter inde i sessionen er Mazepin stadigvæk hurtigste mand. Imponerende, dog ikke holdbart, men forklaringen er, at de andre ikke havde sat konkurrencedygtige tider endnu.

Selvsamme Mazepin kørte også bredt i sving 15, og var helt ude og køre få mm fra væggen.

Gult flag - Verstappen kørte for langt i sving fire og måtte vende raceren.

Lewis Hamilton virkede ikke glad for bilen. Verdensmesteren meldte over radioen, at der hverken var greb i fronten eller bagenden. Så er det virkelig også svært at køre stærkt i en Formel 1-bil.

De fleste teams startede med at have fokus på de såkaldte long runs. Det skyldes, at banen kun vil blive bedre gennem sessionen. Derfor ventede de fleste med at køre rigtig stærkt til slutningen af sessionen.

Max Verstappen røg en tur i væggen nede i sving 15 efter 25 min. En smadret front og et ødelagt forhjulsophæng sendte Verstappen tidligt i bad. Det resulterede i et rødt flag, så de kunne fjerne raceren sikkert. Verstappen forbremsede sig, præcis ligesom Leclerc gjorde i går.

12 min senere måtte racerne komme tilbage på banen, hvilket halvdelen af feltet benyttede sig af,

Nicholas Latifi fik ikke bremset nok og var også et smut af banen i sving 3. Sainz gentog fejlen i sving 15 omgangen efter.

Afkørselarealerne har sparet holdene for mange for rigtig mange penge hele weekenden.

Maepin ødelagte noget af raceren. Nu gik den ikke længere med at køre tæt på væggen i sving 15, så han ødelagde hjulene og frontvingen i højre side.

Mercedes-racerne har det svært i disse tider. Tidligere tiders dominans er erstattet af usikkerhed, og en racer der ikke får de andre til at ryste i bukserne i skræk.

George Russell meldte, at motoren ikke har noget power. Dermed stoppede han lige efter sving 1. Det resultaterede i at der kom en virtual safety car.

Noget der fik paddocken til at spærre øjnene op, det var Pierre Gaslys fantom tid på 1 min 42 sek, 3/10 foran Perez på andenpladsen.

Ferrari har også taget noget af styrken med sig fra Monaco, så det bliver spændende, om de kan lege med oppe i toppen feltet den her weekend.

Her kan du se resultaterne fra den tredje frie træning:

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:42.251 + 0.000 16
2. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:42.595 + 0.344 19
3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:42.697 + 0.446 16
4. Charles Leclerc Ferrari
P
1:42.778 + 0.527 16
5. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:43.006 + 0.755 17
6. Lando Norris McLaren
P
1:43.011 + 0.760 15
7. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:43.080 + 0.829 15
8. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:43.244 + 0.993 19
9. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:43.294 + 1.043 15
10. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:43.557 + 1.306 17
11. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:43.585 + 1.334 13
12. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:43.682 + 1.431 13
13. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:43.745 + 1.494 16
14. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
P
1:43.826 + 1.575 17
15. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:43.984 + 1.733 6
16. Nicholas Latifi Williams
P
1:44.054 + 1.803 17
17. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
P
1:44.113 + 1.862 11
18. George Russell Williams
P
1:44.434 + 2.183 12
19. Mick Schumacher Uralkali Haas F1 Team
P
1:45.282 + 3.031 17
20. Nikita Mazepin Uralkali Haas F1 Team
P
1:45.711 + 3.460 12
Pirelli dæktyper i 2020:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Singapores Grand Prix aflyst Aserbajdsjans GP: Kvalifikationen LIVE. Leclerc ta »