Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 26/11 2017 klokken 13:11
Lidt om banen:
Første grand prix: 2009
Antal omgange: 55
Banelængde: 5,554 km
Banerekord: 1:40.279 (Sebastian Vettel, 2009)
Antal DRS zoner 2
Vejret
Der er 24 grader varmt i Abu Dhabi, med en banetemperatur på 31 grader. Der er tørt, overskydet og en luftfugtighed på 48 %. Der er ingen risiko for regn.
Straffe inden løbet
Kun Hartley har fået 10 placeringers straf for skift af motorenheder.
Dæk
Alle på nær Wehrlein, Ericsson og Hartley, der alle starter bagerst, starter på ultrasoft. De 3 nævnte starter på supersoft, og har alle muligheden for at skifte til soft også.
De fleste teams lader til at vælge en et-stopsstrategi i dag.
Omgang 1-10 af 55
(1/55) Bottas tager starten, Vettel får låst det ene hjul på vejen ind gennem sving 1.
Kevin Magnussen spinner rundt længere nede i feltet i sving 2! Han er tilbage på banen bagerst.
Vi har Hamilton i hælene på Bottas, som Kimi og Ricciardo slås om P4.
(2/55) Magnussens dæktryk ser fint ud på trods af hans lille rundtur udenfor banen.
Pérez er lidt mopset på Hülkenberg, efter han har overhalet hvor Pérez mener, han var helt udenfor banen.
Vi har Bottas foran Hamilton, efterfulgt af Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Verstappen, Hülkenberg, Pérez, Ocon og Massa som P10.
(3/55) Hülkenberg beholder indtil videre sin position, og vi afventer stewardernes dom.
Magnussen har hentet ind op Ericsson, der ligger helt oppe bag Hartley.
(4/55) Alonso og Sainz har hentet Massa, der i øjeblikket ligger til det sidste point.
Replay viser at Magnussens afkørsel var efter et låst hjul i kamp med Stroll.
(5/55) Hamilton kører hurtigste tid i øjeblikket, men Bottas svarer igen. Der er 1.5 sekunder mellem de to.
(6/55) Stroll har problemer med manglende greb i bilen nede som P13. Han har Grosjean lige i hælene.
(7/55) Magnussen meddeler til pitten at hans dæk er færdige allerede.
Der er i gennemsnit 2 sekunder mellem alle kørerne på nuværende tidspunkt.
Stillingen er uændret, med Bottas, der fortsat sætter hurtigste tider.
(8/55) Sainz er lige i hælene på Alonso, og Grosjean ligger stadig lige bag Stroll, allesammen nede på 11-14. pladsen.
(9/55) Kimi får at vide, han skal forsøge at lukke hullet op til Ricciardo, som er lige under 4 sekunder foran.
(10/55) Grosjean med DRS helt oppe på siden af Stroll, men han kan lige akkurat ikke holde ydersiden længe nok til at komme forbi.
Verstappen føler sig samtidigt hjælpeløs bag Räikkönen, med 1.4 sekunder mellem de to.
Omgang 11-20 af 55
(11/55) Vi har fortsat stillingen:
Bottas
Hamilton
Vettel
Ricciardo
Räikkönen
Verstappen
Hülkenberg
Pérez
Ocon
Massa
P11 Alonso
Sainz
Stroll
Grosjean
Vandoorne
Gasly
Wehrlein
Hartley
Magnussen
Ericsson
Grosjean får at vide, han skal holde sig indenfor den stiplede linje i sving 11, og han svarer, han er godt træt af reglerne.
(12/55) Magnussen har i mellemtiden overhalet både Ericsson og Hartley, på trods af han mener, hans dæk er godt færdige.
Grosjean kommer forbi Stroll efter en kamp i flere sving - Stroll får da at vide, han skal i pit med det samme. Alonso får samme besked.
(13/55) Alonso svarer tilbage, at hans dæk syntes perfekte denne omgang.
Vandoorne pitter også nu. Han går på supersoft ligesom Stroll gjorde.
Hamilton får at vide, han skal bruge andet gear i sving 9.
(14/55) Bottas er lige nu 2 sekunder foran Hamilton og 5.9 foran Vettel.
Hülkenbergs øjeblikkelige 7.plads vil betyde de får flere point og derfor flere penge end Toro Rosso til næste sæson. En vigtig kamp at vinde.
(15/55) Verstappen pitter, som Ricciardo får at vide, at banetemperaturen bliver ved med at falde.
Verstappen snupper ligeledes supersoft dækket på. Han er tilbage igen på P9 foran Massa.
(16/55) Alonso presser igen Massa, der kommer til at lave en lille bremsefejl ind i sving 6. Der er under et sekund mellem de to.
Räikkönen pitter også nu - Han går ligeledes på supersoft, og han kommer ud på P7, foran Ocon, der ligger foran Verstappen! Der er godt nok en overstyring på vej ud af pitten, men ellers et godt stop af Ferrari.
(17/55) Bottas endnu engang med hurtigste tid. Hamilton får at vide, han skal passe på bagenden og han beder dem være stille i bare 2 minutter!
Pérez pitter - Også til supersoft.
Gasly spiller rundt i sidste sving, men der var heldigvis ikke andre i nærheden - Han meddeler til pitten, at bilen er OK, som han fortsætter ned af start-mål langsiden.
(18/55) Hülkenberg nu i pit - Han falder hele vejen med til P11 - Pga hans 5 sekunders straf for overhalingen på Pérez. Det er dog ikke nok til at komme foran for Pérez.
(19/55) Pérez over radioen: "Hvad gjorde i med frontvingen?!!" hvortil teamet svarer: "Præcis dét, du bad om..."
(20/55) Ricciardo smutter også i pit. Han er tilbage foran Kimi!
Top 3 mangler endnu at pitte, sammen med midten og bunden af feltet. Magnussen ligger lige nu P15.
Omgang 21-30 af 55
(21/55) Hülkenberg ser ud til at have lidt problemer, men kommer hurtigt efter det igen. Det betyder dog, at Pérez kun er et halvt sekund bagefter.
Vettel pitter nu - ligesom alle andre til supersoft. Han er tilbage foran Kimi, som Ricciardo er ude og kysse barrieren, han mister lidt af frontvingen og må køre ud at holde på græsset.
Hydraulikken er gået i stykker, og Ricciardo slutter sæsonen som flere andre løb - Før tid.
(22/55) Bottas pitter, sender Hamilton i front af løbet. Alonso pitter ligeledes, han falder til P 12, foran Wehrlein.
(23/55) Massa pitter nu også, hvilket betyder at de fleste i fronten er ved at have klaret deres stop. Magnussen pitter også, og falder helt ned til P18.
(24/55) Vi har stillingen:
Hamilton (mangler at pitte)
Bottas
Vettel
Räikkönen
Verstappen
Ocon (mangler pitstop)
Sainz (mangler pitstop)
Hülkenberg
Pérez
Grosjean (mangler pitstop)
i top 10.
Alonso har via sit pitstop snuppet Massa - Og han er allerede to sekunder foran.
(25/55) Hamilton pitter nu, og kommer ud 2 sekunder efter Bottas - Præcis som de startede.
Magnussen ligger ligenu P19 og bagerst.
Vi har dog stadig 6 kørere, der mangler at pitte.
(26/55) Alonso får at vide, at Sainz P7 er mulig - Alonso siger, de lige nu giver alt det, de kan. "Det her er, hvad vi har," svarer han. De relaterer til Sainz, da han endnu mangler at pitte.
Sainz er lige nu ca. 22 sekunder foran.
(27/55) Hartley pitter, sender Magnussen op som næstsidste mand.
(28/55) Der er ingen indenfor sekundet. Hamilton er 1.2 bag Bottas og Stroll 1 sekund efter Ericsson på P15.
(29/55) Hartley er nu taget med en omgang, og det bliver Magnussen også om lidt.
Hamilton er nu indenfor sekundet på Bottas, og fortsætter med at kører langt hurtigere.
Wehrlein pitter, og Alonso er nu P11.
(30/55) Bottas svarer igen i 3. sektor og Hamilton når udenfor sekundet et øjeblik. Første sektor er han dog igen 0.2 sekunder hurtigere.
Ocon P6, Sainz P7, Grosjean P10, Gasly P13 og Ericsson P14 mangler at pitte endnu.
Omgang 31-40 af 55
(31/55) Hamilton laver en kørerfejl og må en stor omtur i næstsidste sving - Han er derfor 1.6 sekunder efter Bottas nu.
Gasly får at vide over radioen, han skal presse på NU - Han går nemlig i pit lige efter.
(32/55) Gasly og Ericsson putter, og sender Kevin op som P14.
Ocon og Sainz følger trop.
Teamet til Bottas: "Hamilton havde en låsning af hjul i sving 17." Bottas spørger prompte: "Var det en stor én?"
Han får at vide tilbage: "Ikke en enorm låsning, men stadig stor."
Vi mangler kun at få Grosjean P8 i i pit.
(33/55) Stillingen lyder:
Bottas
Hamilton
Vettel
Räikkönen
Verstappen
Hülkenberg
Pérez
Ocon
Alonso
Massa
i top 10. Stillingen er skrevet lige efter Grosjean gik i pit - Han er tilbage P11 lige efter Massa.
Sainz holder stille ude på banen - Han er blevet bedt om at stoppe bilen og hans løb er derfor slut.
Han nåede lige ud af pitten - Heldigvis for de andre kørere.
(34/55) Hamilton lige over et sekund efter Bottas. Vettel er hele 15.4 sekunder efter Hamilton.
Til gengæld er Verstappen oppe i hælene på Kimi Räikkönen. De kæmper om P4 midt imedens de skal overhale den langsommere del af feltet med en omgang.
(35/55) Wehrlein er oppe bag Magnussen, indenfor sekundet Magnussen er P13.
(36/55) Alonso spørger til sin teamkammerat, der er P12 i øjeblikket. Han spørger da, om der er noget, han kan gøre for at hjælpe ham med ind i pointene. Det er der ikke, får han at vide. Alonso er selv P9.
(37/55) Verstappen fortsat lige i hælene på Kimi. Wehrlein samme bag Magnussen.
Stroll i problemer - Han kører i pit til endnu et stop.
Stroll er lige nu bagerst - Han har pittet 3 gange, og er 28 sekunder efter Erisson på P17.
(38/55) Verstappen har bakket af på Kimi - Der er 1.6 sekunder mellem de to nu. Wehrlein ligger til gengæld stadig lige omkring sekundet på Magnussen.
Stroll er sur: "Så giv mig dog noget information! Skal jeg passe på dækkene eller hvad?!"
Det virker som om, de har givet op og kører lidt dæktest.
(39/55) De første 5 kørere er spredt over 33 sekunder. Hülkenberg er derefter hele 34 sekunder efter igen på P6.
Kevin har sneget sig op til at være 1.2 sekunder efter Vandoorne.
Wehrlein lige bag dem får at vide, Kevin ser ud til at kæmpe, og han bare skal presse på endnu.
(40/55) Fronten er meget stabil, med Verstappen omkring sekundet på Räikkönen som det absolut tætteste.
Hülkenberg får at vide af pitten: "Ok, du får en masse advarsler på din rat-skærm - Dem kan du bare ignorere. ALtså, ignorer advarslerne."
Vettel: "Venstre baghjul er væk." Hans dæk er altså langsomt ved at blive slidt. Han har 19 sekunder op til Hamilton og 12 sekunder ned til Räikkönen.
Omgang 41-50 af 55
(41/55) Bottas med hurtigste tid. 1.5 sekunder mellem ham og Lewis.
Magnussen nu 4 sekunder efter Vandoorne - Wehrlein 0.6 efter, og Hartley ligeledes 0.6 efter dem.
(42/55) Verstappen har lagt sig 3 sekunder efter Kimi nu. Den eneste tætte kamp er den, som Kevin må forsvare sig i.
(43/55) Grosjean har prolemer med dæktemperatur, men får at vide, at den kommer tilbage igen. Han ligger P11.
Vi har stillingen:
Bottas
Hamilton
Vettel
Räikkönen
Verstappen
Hülkenberg
Pérez
Ocon
Alonso
Massa
P11 Grosjean
Vandoorne
Magnussen
Wehrlein
Hartley
Gasly
Ericsson
Stroll
(44/55) Wehrlein over radioen: "Åh min Gud, de er alt for hurtige på langsiderne." Teamet svarer: "Det er OK, find en eller anden måde at overhale på."
Alonso er ved at skulle passe på, da Massa langsomt henter ind på ham.
Wehrlein nu LIGE oppe i Kevins bagel, men det er stadig ikke nok - Vor dansker forsvarer sig endnu en gang.
(45/55) Vi har for i øvrigt alle kørere på nær Wehrlein, Hartley, Ericsson og Stroll på supersofts. De 4 kørere er på det blødeste ultrasoft.
Verstappen 1.8 efter Räikkönen på P4 og P5.
(46/55) Vandoorne får at vide, han gør det godt - Han har udtalt, bilen er som at køre rally og ikke F1. Magnussen henter igen langsomt ind på ham, selvom han stadig skal forsvare sig mod Wehrlein.
(47/55) Hülkenberg er P6, hvilket tegner godt for Renault.
(48/55) Ericsson har hentet Gasly, men de kæmper om P16.
(49/55) Han får at vide, at overhalingen skal ske NU, da Gasly er i problemer med vibrationer i bilen.
(50/55) Hamilton er under sekundet på Bottas et øjeblik, men falder til 1.2 på langsiden.
Omgang 51-55 af 55
(51/55) Wehrlein kæmper stadig bag Magnussen. Vettel sætter til gengæld hurtigste tid, selvom han ligger helt mutters alene i feltet.
Der sker desværre ikke det store i feltet i øjeblikket.
(52/55) Bottas nu med hurtigste tid. Vi er på 1:40.750 - Stadig langsommere end Vettels tid fra 2009.
Alonso er forvirret over, hvor mange omgange, der egentlig er tilbage for ham i løbet. Han er overhalet med en omgang af de forankørende.
(53/55) Kun 3 omgange tilbage af sæsonen.
Wehrlein er fortsat indenfor sekundet på Magnussen, en han har stadig ikke fundet vejen forbi.
Ericsson er bakket af i forhold til Gasly, og Verstappen har i forhold til Räikkönen.
(54/55) Alonso bliver ved med at spørge til antal omgange og Massas tider. Massa er dog 2.7 sekunder efter ham, på sin 10. plads.
(55/55) Sidste omgang for i år. Hamilton har bakket helt af ift. Bottas. Der er 5 sekunders forskel.
Magnussen indenfor sekundet på Vandoorne! Skal han nå det inden det ternede flag?!
Det bliver ikke til mere for Kevin P13 er hvor han slutter i år, som Bottas tager sejren i det sidste løb i år!
Massa kommer naturligvis med en takketale over radioen til teamet Han slutter med 1 point i sit sidste løb, som han går på pension (for 2. gang).
Sæsonen slutter da med et mindre dramatisk løb, men BMF1 fortsætter med nyheder gennem "off-season", indtil foråret er tilbage og vi tager hul på sæson 2018.
Tak for denne gang. :)
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)