Frankrigs GP: 3. frie træning

Max Verstappen toppede tidstabellen i den tredje frie træning som forløb roligt i det solrige Frankrig. De to Ferrarier var lige efter men med 0,3s op til hollænderen.

Frankrigs Grand Prix 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 23/7 2022 klokken 13:07

Tredje frie træning er kørernes sidste chance for at finde den optimale opsætningen inden kvalifikationen. Der var dog flere teams der også fokuserede på løbsopsætning og kørte nogle længere stints på hard-dækkene.

Blå og rød asfalt

Paul Richard banen har store afkørselsområder men de blå og røde markeringer på banen er lavet til at sænke farten inden racerne eventuelt rammer dæk-barrieren. De blå markeringer sænker farten medium mens de røde sænker meget. Mick Schumacher ødelagde et sæt dæk i den anden frie træning da han snurrede på de røde markeringer, så det er noget kørerne skal passe på når de er ude for at afprøve racerens grænser.

Frankrigs Grand Prix 2022. Hollandske Nyck de Vries for Mercedes under første frie træning på Paul Richard banenFrankrigs Grand Prix 2022. Hollandske Nyck de Vries for Mercedes under første frie træning på Paul Richard banen
Copyright Mercedes AMG


Ingen større dramatik

Hele den frie træning forløb ganske udramatisk. Det var Red Bull og Ferrari der lå og kæmpede om at være hurtigst hele vejen igennem.

Kevin Magnussen var den første til at sætte en tid på soft-dækket og var P6 i sine første forsøg på Paul Richard banen. Haas har endnu ikke nogle opgraderinger klar, men formår stadig at vride nogle gode tider ud af raceren. Dog var Mick Schumacher kun ude i 11 omgange. I den anden frie træning var Magnussen godt med, men der er forsvundet lidt fart siden i går. Haas slutter P16 og P19.

I bunden af tidstabellen er begge Aston Martin racere. Stroll var ikke glad for balancen i raceren og Vettel måtte holde fri 10 minutter før slut da raceren skulle repareres.

De store afkørselområder gav ikke nogle større problemer for kørerne - nul røde flag og kun et fåtal af gule flag, hvilket gav alle arbejdsro til at sætte omgange. Hen mod slutningen drillede vinden flere kørere.


Opgraderinger

Mercedes kommer til Frankrig med en række opdateringer som ser ud til at fungere godt. Begge racere er godt med i top-6 igen. Hamilton var P4 i tredje frie træning. Når Sainz bliver rykket tilbage pga motor-straffe, så kan det blive en meget god startplacering for Hamilton hvis han kan holde niveauet.

McLaren har også en del opgraderinger med til Frankrig. Deres primære konkurrent i midt-feltet er Alpine og begge teams kørte en blanding af løbssimuleringer og kvalifikations-omgange. McLaren er generelt ikke plaget af det frygtede fænomen, porpoising, men begge kørere har oplevet det meget i denne weekend.

Aston Martin har stået lidt stille i deres udvikling - det er kun et par løb siden at de kom med en slags kopi af Red Bulls racer, men de har slet ikke samme fart som Red Bull - eller noget andet team.

Nye Power Units

Carlos Sainz Jr. skal starte bagerst uanset kvalifikationsresultatet da han får en hel ny motor (power unit) - der skulle skiftes et par komponenter efter branden i Østrigs Grand Prix.

Frankrigs Grand Prix 2022. Carlos Sainz Jr. under fredagens frie træningerFrankrigs Grand Prix 2022. Carlos Sainz Jr. under fredagens frie træninger
Copyright Ferrari


Kevin Magnussen har også valgt at skifte hele motoren til denne weekend. Haas havde også en rolig 3. frie træning hvor de ventede næsten en halv time før Mick Schumacher kørte ud.

I den anden Ferrari har Charles Leclerc taget sit syvende udstødningssystem i brug. Det er ikke en komponent der er så meget fokus på fra kommentatorerne men reglerne tillader kun otto udstødningssystemer pr sæson, så Leclerc vil få en straf hvis han får brug for at skifte to gange mere.


Næste session er kvalifikationen, som køres kl 16 i eftermiddag.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:32.272 + 0.000 22
2. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:32.626 + 0.354 13
3. Charles Leclerc Ferrari
S
1:32.909 + 0.637 19
4. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:33.255 + 0.983 21
5. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:33.293 + 1.021 24
6. George Russell Mercedes AMG
S
1:33.376 + 1.104 17
7. Fernando Alonso Alpine F1
S
1:33.505 + 1.233 17
8. Alexander Albon Williams
S
1:33.558 + 1.286 18
9. Lando Norris McLaren
S
1:33.669 + 1.397 15
10. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:33.751 + 1.479 18
11. Daniel Ricciardo McLaren
S
1:33.788 + 1.516 16
12. Nicholas Latifi Williams
S
1:33.841 + 1.569 15
13. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:33.869 + 1.597 17
16. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:34.031 + 1.759 22
17. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:34.122 + 1.850 17
18. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:34.177 + 1.905 19
19. Mick Schumacher Haas F1 Team
S
1:34.222 + 1.950 11
20. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
M
1:34.536 + 2.264 11
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Frankrigs GP: 2. frie træning Straf til Magnussen og yderligere straf til Sainz »