Bahrains GP: 1. frie træning

Formel 1 sæsonen 2021 er endelig i gang. Bahrain har fået tildelt årets 1. løb, hvilket giver alle en fordel, da der lige er kørt vintertest her. Verstappen og Red Bull kom bedst fra start.

Mercedes . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 26/3 2021 klokken 13:03

Alle kikker på Mercedes. Er de så langt efter som det så ud til under vintertesten, eller var de så overlegne, at de nærmest valgte at springe testen over?

Den første frie træning i år, viste umiddelbart, at Mercedes ikke er så langt efter som de viste under vintertesten.

En halv time inde i træningen, så det faktisk ud til at Mercedes igen var de bedste.

Her var Hamilton hurtigste mand, lige foran Verstappen i Red Bull, der kun var 2 tiendedele sekund langsommere.

Bottas satte sin Mercedes ind på P3, lige foran Perez i den anden Red Bull.

Charles Leclerc i Ferrari, viste at de var tilbage blandt de bedste, da han halvejs i træningen, var oppe som nummer 5, lige foran endnu en overraskelse, da Gasly i AlphaTauri havde sat sin bil helt derop og det var foran Lando Norris i McLaren, som der er store forventninger til.

Japanske Tsunoda i AlphaTauri, placerede sig lige foran Sainz i Ferrari og Vettel i Aston Martin.

I bunden fandt vi Alonso bagerst med Ocon lige foran sig, altså begge Alpine bilerne. Så her er der nok en del at arbejde med.

Hvis man ser bort fra tiderne, ser Mercedes meget urolig ud på banen. Især bagenden virker meget løs, hvilket også sender dem meget bredt ud af svingene, flere gange.

Red Bull ser modsat meget stabile ud, når de kører rundt, hvilket får tankerne hen på, at de ikke viser hvad de kan.

Som Red Bull, ser McLaren meget stabil ud og da der var kørt 35 minutter, rykkede de også op som de hurtigste, da Lando Norris satte ny hurtigste tid, der var mere end 3 tiendedele hurtigere end Hamiltons hurtigste tid, der var sat under et minut tidligere.

Omkring samme tid, fik Alonso mere skub i sin Alpine racer og rykkede op på P10, kun for kort efter at blive sat tilbage til P11, da Vettel rykkede op på P7 med Aston Martin raceren.

Med 15 minutter igen, tog træningen endnu et drej, da Leclerc pludselig rykkede op på P2, lige efter Norris, men langt foran Hamilton på P3.

Er Ferrari tilbage?

Kort efter rykker Gasly op på P3 og sætter Hamilton ned på P4. AlphaTauri ser også meget stabile ud.

Ikke overraskende var HAAS bundholdet og ikke overraskende, var det Mazepin, der var manden i bunden, et halvt sekund langsommere end Schumacher på P19.

Alpine må dog sige at være den største skuffelse, da de roede rundt nede på P15 og P16.

Med få minutter tilbage, viste Red Bull mere af deres sande styrke, da Verstappen tog P1 med en margin på 3 tiendedele ned til hurtigste Mercedes, Bottas på P2.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:31.394 + 0.000 12
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:31.692 + 0.298 17
3. Lando Norris McLaren
P
1:31.897 + 0.503 20
4. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:31.921 + 0.527 15
5. Charles Leclerc Ferrari
P
1:31.993 + 0.599 14
6. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:32.071 + 0.677 15
7. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:32.195 + 0.801 23
8. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:32.366 + 0.972 15
9. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:32.434 + 1.040 20
12. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:33.157 + 1.763 21
13. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:33.233 + 1.839 20
14. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:33.329 + 1.935 21
15. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:33.528 + 2.134 20
16. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:33.872 + 2.478 18
17. George Russell Williams
P
1:34.127 + 2.733 22
18. Nicholas Latifi Williams
P
1:34.340 + 2.946 22
19. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:34.501 + 3.107 16
20. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
1:34.975 + 3.581 16
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mercedes varsler med en overraskelse Bahrains GP: 2. frie træning »