Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 19/7 2024 klokken 19:07
Formel 1-feltet er i Ungarn, hvor der venter kørerne en spændende weekend på den gokartagtige bane i Budapest.
Banen er med sine 4,381 km en af de mindste på kalenderen. Derfor bliver den også omtalt som en forstørret gokartbane blandt kenderne. Banen har 14 sving og to DRS-zoner, så der er mulighed for at overhale på den.
Vejret er solrigt med blå himmel, og temperaturen er 31 grader i luften og 48 grader på asfalten med en lav luftfugtighed, så der er ikke nogen indikationer på regn.
Løbsweekenden i Ungarn plejer altid at være en varm fornøjelse for fans og biler. Til trods for dette har Pirelli taget dæk med fra den blødeste ende af spektret, nemlig de hårde C3-dæk, medium C4-dæk og bløde C5-dæk med til weekenden.
Hülkenberg er tilbage i raceren efter næste års Haas-kører, Bearman, lånte raceren under den første frie træning.
Asfalten var meget varm under den første frie træning, og faktisk satte asfalten varmerekord for 2024-sæsonen, da den målte næsten 60 grader. Banens omgivelser gør, at den er placeret nede i en slags “gryde”. Derfor bliver temperaturerne også ekstra høje i Ungarn, hvilket gør det ekstra hårdt for alt fra kørere, motorer, bremser og ikke mindst dækkene.
Hülkenberg er første mand på banen, og han er stærkt efterfulgt af de andre kørere, så der er heftig aktivitet fra start.
Mediumdækket er det mest populære her fra start af. Alle kørere, undtagen to, starter på mediumdækket. De to andre kørere, Norris og Piastri, er på hard-dækket. Norris sætter dog syvendehurtigste tid.
Gult flag. Leclerc kører for langt ud over kerben. Bilen hopper og skrider ud, så han snurrer rundt og smadrer venstre side ind i barrieren. Bilen er dog forholdsvis okay, men den kan ikke køre videre. Den er bl.a. punkteret. Det bliver til et rødt flag.
32 minutter inde er der grønt flag igen, så de har mistet omkring et kvarter af denne træning. Der er kø i pitlane for at komme ud på banen.
Kørerne kommer ud på softdæk og forsøger sig med en flyvende omgang. Det er interessant, at alle teamene gør det samtidig, da man dermed nemmere kan sammenligne tiderne.
35 minutter inde er der gult flag. Zhou laver årets overhaling og kører ud over kerben. Bilen snurrer rundt og kører forbi en langsomt kørende Perez, der når at trække helt ud til venstre. Heldigvis kan begge kørere fortsætte uskadt.
Herefter starter holdene løbssimuleringerne, hvilket forløber forholdsvis udramatisk.
Norris er hurtigste mand efterfulgt af Verstappen og Sainz. McLaren fortsætter den gode stime i 2024, så noget tyder på, at McLaren er ved at have feltets hurtigste bil.
Perez, der er på grænsen til at miste sit sæde, er lige i hælene på Sainz. Så han har fundet et ekstra gear. Russell er P5, mens Magnussen har givet den gas og er på sjettepladsen.
Du kan se resultatet for sessionen i den nedenstående tabel.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)