Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 12/7 2024 klokken 08:07
Et af de altafgørende argumenter fra FIA, omhandlende afmålt tid i en vindtunnel til Formel 1 holdene, var at sikre at et hold ikke bare stak af, hvis de, som Red Bull, havde fået en bedre forståelse af det nye aerodynamiske regelsæt.
Når vi ser på, hvordan holdene klarer sig i år, ser det ud til at give lige præcist den effekt, som man ønskede.
Der var mange der var bange for, at 2024 ville blive et endnu vildere år, hvis det overhovedet er muligt, end 2023, for Red Bull.
I 2023 vandt Red Bull alle løb, med undtagelse af et, løbet i Singapore, som Carlos Sainz Jr. vandt.
2024 startede også med en skræmmende hurtig Red Bull racer, men efter få løb, forsvandt forspringet og pludselig var det ikke en Red Bull der vandt mere.
Ifølge Red Bull holdchef Christian Horner, er det netop den manglende tid i vindtunnelen, der betyder at de ikke kan udvikle nye komponenter, i samme omfang som de nærmeste konkurrenter.
"Vi har markant mindre tid i vindtunnelen, end alle andre, og har haft det gennem flere år," kom det fra Horner.
"Det har naturligvis en betydning for vores bils performance, men vi har nogle nye ting på vej, som vi har store forhåbninger til," sluttede han.
Ud over manglende tid i vindtunnelen, så mangler holdet også tid med design guru Adrian Newey, der har besluttet sig for at forlade holdet, efter denne sæson.
Newey er manden der kan gøre en forskel. Han siges at kunne se luft, hvorfor han ikke har samme behov for data fra en vindtunnel, for at kunne udvikle ny aerodynamik.
Hvad Newey skal efter denne sæson, er fortsat ikke offentliggjort. Mange peger på, at han rykker til Ferrari efter 2025 sæsonen, mens andre siger at han simpelthen har valgt at gå på pension.