Hvis der blev givet point for kvalifikationen, ville Günther Steiner være en glad mand. Lige nu skal han dog prøve på at finde ud af, hvorfor Haas-bilen ikke er hurtig nok, når starten går.
På trods af gode startplaceringer til både Romain Grosjean og Kevin Magnussen går der ikke lang tid, før de bliver kørt agterud og til sidst lander uden for pointene.
Bahrains Grand Prix 2019. Günther Steiner i godt humør
Copyright Haas F1
Steiner forstår endnu ikke helt, hvad der er årsagen til problemet. Efter sæsonens tredje løb i Kina indrømmer han: "Vi har endnu ikke fundet årsagen til problemet. Ellers ville det jo ikke være noget problem."
Umiddelbart mener Günther Steiner ikke, at Haas-bilernes manglende fart kun skyldes én ting: "Det er en kombination af forskellige faktorer. Alt spiller en rolle. Det er ikke bare én ting, vi skal løse."
Haas-teamchefen udelukker dog, at der er noget grundlæggende galt med bilens design. "Nej, for ellers ville vi blive nødt til at ændre hele filosofien bag bilens design", siger Steiner.
Problemet lader til at være dækkene, som andre teams kan få til at virke og holde under løbet – men her fejler Haas.
Under testkørslerne i Bahrain kunne Haas indgrænse problemet: "Vi kunne se, hvad der var gået galt, og i Kina fik vi så endnu et bevis på det…", forklarer Magnussens chef uden at gå i detaljer.
"Men desværre har vi ikke haft tid til at løse problemerne. Nu må vi så se, hvordan vi får det bedste ud af det", siger Steiner. Det næste løb i Baku begynder om små ti dage, og Steiner regner ikke med, at der sker mirakler i den korte tid.
Bahrains Grand Prix 2019. Kevin Magnussen
Copyright Haas F1
Da Formel 1-kalenderen for 2019 er meget presset med mange løb mange forskellige steder i verden, har Steiner og co. ikke tid til at analysere problemerne og udvikle nye dele eller ændre opsætningen for at imødegå dem.
Derfor ligger den næste skuffelse måske allerede og venter ved næste grand prix, for banen i Baku ligger ikke til Haas: "Når man arbejder i vindtunnellen, prøver man på at få varme i dækkene på forskellige måder. Men da der er mange langsider i Baku og ikke så mange kurver, hvor dækkene varmes op, kan det være, at vi oplever det samme som i Bahrain og Kina”. Steiner tilføjer: ”Jeg forbereder mig allerede på en skuffelse.”
Om et lille team som Haas kan løse problemerne lige så godt eller lige så hurtigt som et topteam, vil vise sig. Steiner er i hvert fald optimist i den henseende: "Det komme ikke an på antallet af medarbejdere eller ingeniører, men på kvaliteten af deres arbejde. Og jeg tror, at vi nok skal løse problemet. Vi skal bare arbejde lidt hårdere…“.