Kubica: Jeg kan ikke køre den bil!

Robert Kubica undrer sig over, hvorfor han er så langsom under løbene, når det altid har været hans store styrke at kompensere for en bil, der var langsom under kvalifikationen

Robert Kubica . Copyright Williams F1 Team

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 16/4 2019 klokken 09:04

Først den gode nyhed: Robert Kubica har indtil videre fuldført alle tre løb i 2019. Den dårlige nyhed er, at Kubica sluttede på en suveræn sidsteplads i alle tre løb. Selv hans unge kollega George Russell kører uden problemer fra ham under løbene.

Det er dog interessant at bemærke, at forskellen mellem de to Williams-kørere er markant mindre under kvalifikationen: I Bahrain var Kubica 0,040 efter Russell, i Kina var det kun 0,028 sekunder. Så vi snakker om marginaler.

Under løbet ser det dog anderledes ud. "Det var [tidligere] en af mine stærke sider. Men nu har jeg ingen fart i selve løbet", siger en lettere bekymret Kubica.

Bahrains Grand Prix 2019. Williams kørte deres eget løb i bunden af feltetBahrains Grand Prix 2019. Williams kørte deres eget løb i bunden af feltet
Copyright Williams F1


Da han sidste år testede Williams FW41, var problemet omvendt: Her var han ikke så hurtig på en kvalifikationsomgang, "men mine longruns var altid gode", fortæller han.

Lige nu føles det som om, at bilen befinder sig i ingenmandsland. "Fornemmelsen i bilen er så meget ringere, end jeg nogensinde har oplevet [i min karriere] under longruns. Jeg har intet vejgreb."

"Det er meget mærkeligt“, siger Kubica, der især undrer sig over, hvorfor han ikke kan følge med George Russell, der åbenbart ikke har de samme problemer under løbene. ”Hjulene spinner for meget på min bil, men George [Russell] siger, at han ikke har så store problemer med traktionen.”

Bahrains Grand Prix 2019. Williams kørte deres eget løb i bunden af feltetBahrains Grand Prix 2019. Williams kørte deres eget løb i bunden af feltet
Copyright Williams F1


"Det er altså ikke kun selve bilen, der må være andre faktorer", fortæller Kubica og forklarer videre: "Vi bliver nødt til at forstå, hvorfor det er sådan."

Men i øjeblikket udebliver svarene. "Jeg har prøvet alt", siger han og trækker på skuldrene: "Hvis vejgrebet eller dæktemperaturerne bliver lavere, [...] kan jeg simpelthen ikke køre den bil. Det har aldrig været sådan de tidligere år."

Under kvalifikationen er hans Williams og vejgrebet meget bedre. Men det forsvinder under løbet: ”Om fredagen [i Kina] var jeg relativt tilfreds med bilens køreegenskaber. Men lige pludseligt forsvinder de bare.”

Selv om Williams-bilen er blevet bedre siden sæsonstarten, er der stadig lang vej op til de nærmeste konkurrenter.

Spørgsmålet er også, om Kubicas handicappede arm kunne være en årsag til den manglende fart. Den diskussion vil nok fortsætte resten af sæsonen.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kinas Grand Prix: Hot or Not Steiner: Manglende fart er ikke bildesignets skyld »