Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 27/6 2021 klokken 16:06
Max Verstappen havde sikret sig selv og Red Bull Pole Position til dagens løb på Red Bull Ring, i Østrig og dermed det bedste udgangspunkt til at udbygge føringen i kampen om 2021 verdensmesterskabet.
den forsvarende verdensmester, Lewis Hamilton, startede lige ved siden af Verstappen, efter Valteri Bottas havde fået en 3 placeringer straf, som følge af en snurretur i pitten i fredags.
Banen har hidtil været Mercedes territorium, men I år ser det ud til at Red Bull har fået bygget den bil, der kan slå Mercedes.
Lando Norris i McLaren, startede fra 3. position, lige foran Perez og Bottas, hvilket betød at hverken Verstappen eller Hamilton, havde deres holdkammerart lige bag sig, til at hjælpe dem fra starten.
Da de røde lamper slukkede, var det Max Verstappen der fik den bedste start, mens Perez fra start lagde stort pres på Norris, hvilket resulterede i at de byttede plads et par gange på 1. omgang.
Pierre Gasly i AlphaTauri blev den første mand til at udgå, efter en let kontakt med Leclerc, der ramte franskmanden med frontvingen som punkterede og senere fik smadret hele hjulophænget.
I front trak Verstappen hurtigt fra Hamilton, mens Perez længe lå bag Norris i kampen om 3. pladsen. Bottas fulgte godt med, men valgte at holde sig lidt bag de to foran ham, for at skåne sine dæk.
Daniel Ricciardo, der havde en elendig kvalifikation, fik en fantastisk start på løbet, men manglede pludselig power og tabte 4 pladser. Problemet rettede sig og han var igen med i kampen.
En anden der også fik en rigtig god start, var Lance Stroll i Aston Martin, der rykkede op på P6 indenfor de første få omgange. Vettel i den anden Aston Martin, der ikke havde samme gode kvalifikation var også godt fra start og kom hurtigt op på P11.
George Russell i Williams, der startede på P10, var tideligt oppe som nummer 8, hvor han skyggede Alonso i Alpine, der virkede til at være den langsomste i et tog der bestod af Alonso, Russell, Tsunoda, Sainz, Vettel og Räikkönen.
Efter 22 omgange øgede Verstappen tempoet i front, for at gøre klar til sit første stop. Perez der startede på soft dækkene, var dog fortsat ude på banen men under begyndende pres fra Bottas.
På omgang 27 pitter Perez og skiftede fra Soft til Hard. Han kom ud på P5, efter et lidt langsomt pitstop. Bottas pittede lige efter og fik et langt bedre stop, hvilket betød at det lykkedes for dem, at komme forbi Perez og dermed op på P3.
Hamilton pittede på omgangen efter, hvilket fik Red Bull til at tage Verstappen ind omgangen efter. Med et super stop til Hollænderen, lykkedes det for Red Bull at holde fast i føringen.
Efter stoppet var Hamilton hurtigere end Verstappen og fik lukket lidt af hullet, men allerede 5-6 omgange efter dækskiftet, gik det den anden vej igen.
De skiftedes til at sætte hurtigste omgangstid, men til trods for at Hamilton fik besked på at sætte tempoet op, havde Verstappen konstant et svar klar.
På omgang 39 blev Russell kaldt i pit igen, for at udgå fra løbet på grund af hydraulikproblemer.
Efter 45 omgange, begynder Hamilton for alvor at tabe tid til Verstappen og var for første gang mere end 5 sekunder efter.
Charles Leclerc, der havde fået en rigtig skidt start på løbet, med en smadret frontvinge, arbejde sig godt op gennem feltet. Efter 47 omgange var han oppe på P11, med udsigt til Vettels racer på P10.
Med 20 omgange tilbage, lykkedes det for Leclerc at komme forbi Vettel og op på den pointgivende 10. plads. Næste mål var herefter Tsunoda og derefter Alonso.
Med 16 omgange til mål, vælger Red Bull at tage Perez ind ti let ekstra stop, hvilket ikke kostede ham nogle placeringer, samtidig med at Leclerc overhalede Tsunoda og lige efter Alonso.
Perez takkede for de nye dæk, ved at sætte hurtigste omgangstid, som Hamilton ellers sad på.
Perez var markant hurtigere end Bottas og melding fra pitten gik på, at han ville have mulighed for at gå efter 3. pladsen, sidst i løbet.
Tiden var dog ikke med Perez, der til trods for rigtig fine omgangstider, ikke var så maget hurtigere end Bottas, at han kunne nå finnen i Mercedesen foran ham.
Med to omgange til mål, kaldte Mercedes Hamilton i pit, for at gå efter hurtigste omgang på sidste omgang. Det lykkedes for ham og han sikrede sig således det ekstra point.
Verstappen vandt suverænt. Ingen kunne røre ham og han udbyggede således føringen i mesterskabet yderligere. Det samme gjorde Red Bull, der med P1 og P4 fik flere point end Mercedes med P2 og P3.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)