Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 25/6 2021 klokken 12:06
Mercedes og Lewis Hamilton er kommet til Red Bull Ring, med lille tiltro til, men stort håb om, at de kan slå tilbage mod Red Bull, der har lagt sig i front i kampen om det individuelle og konstruktør mesterskaberne.
1. træning, som ikke giver de helt store fingerpeg om hvordan weekenden kan komme til at forløbe, gav ikke Mercedes det de havde drømt om.
Ikke nok med at Max Verstappen satte sig komfortabelt på den hurtigste tid, med en tid der var mere end 4 tiendedele sekund hurtigere end Hamilton på P2, en tid han tilmed satte på Medium dækket, frem for det hurtigere Soft dæk, som Hamilton kørte sin hurtigste omgang på, så var det Alpha Tauris Pierre Gasly, der var dagens næsthurtigste mand.
Bottas sluttede lige efter Hamilton på P4, blot 5 hundrededele sekund langsommere end Hamilton, mens Tsunoda i den anden AlphaTauri, sluttede blot 2 hundrededele sekund efter ham.
Perez havde ikke samme fart over sin Red Bull og sluttede helt nede som nummer 13.
Det er dog værd at bemærke, hvor tæt feltet egentlig var.
Første mand, der var mere end et sekund efter Verstappen, var Nicolas Latifi på P17. Når man så tænker på, at Verstappen var mere end 2 tiende dele hurtigere end Gasly og mere end 4 tiendedele hurtigere end Hamilton, er det ret vildt at se at der fra Hamiltons placering til Latifi på P17, var omkring 8 tiendedele sekund.
Ud fra dette må man konkludere, at der er meget der tyder på, at løbet på søndag, kan blive yderst tæt.
Nede i bunden af feltet, fandt vi en gammel kending, der havde fået lov til at "låne" en Alfa Romeo, nemlig polske Robert Kubica, der kun formåede at holde Nikita Mazeoin bag sig.
Franske Alpine, viste igen gode takter, ved at placere sig oppe som nummer 6 og 7, igen med veteranen Alonso som den hurtigste af de to, dog blot 4 hundrededele sekund hurtigere end Ocon.
McLaren duellen faldt ud til Ricciardos fordel i denne omgang. P12 til Ricciardo, mens Norris måtte nøjes med P16.
Inden eller under dagens anden træning, er der varslet regn.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)