2019-sæsonen er skudt godt igang, og F1-racerne bliver allerede ‘luftet’ på sin anden racerbane.
I 2018-sæsonen blev der vedtaget ændringer i regulativerne, der skulle give fansene et bedre show, da bilerne bedre ville være i stand til at følge efter hinanden - og køre tæt.
På den måde ville man forsøge at skabe et bedre show, mere action, og ikke mindst flere overhalinger.
Australiens Grand Prix 2019. Kevin Magnussen under fredagens frie træninger
Copyright Haas F1
Et biprodukt af de nye regler ville være, at bilerne blev spået til at køre 1-1,5 sek. langsommere - men det lader til, at nogle har "glemt at fortælle" holdene det.
For F1-bilerne i 2019-sæsonen kører stærkt - rigtig stærkt.
Faktisk har F1-bilerne aldrig kørt så hurtigt rundt på banerne, som i år.
Allerede her i sæsonens andet F1-Grand Prix, er begge (uofficielle) banerekorder blevet slået.
Så hvor hurtige er F1-bilerne egentlig blevet i 2019?
BMF1 har kigget nærmere på farten hos de gæve gutter hos Haas.
For at få det mest retvisende billede af forskellen på Haas’ 2019-racer og sidste års ‘våben’, så har vi valgt at fokusere på tiderne i kvalifikationerne - da det er det eneste tidspunkt, hvor holdene for alvor giver den fuld gas.
Hvis man kigger på kvalifikationstiderne fra Australien, så er der sket en betydelig forskel på tiderne.
Australiens Grand Prix 2019. Romain Grosjean under fredagens frie træninger
Copyright Haas F1
Den danske viking, Kevin Magnussen, var ca. 1,1 sek til 1,4 sekunder hurtigere i Q1-Q3, sammenlignet med kvalifikationstiderne fra 2018.
Grosjean var ikke så heldig i Q1, hvor han “kun” formåede at forbedre sig med 7/10 sek., men i Q2 og Q3 fik den “franske” racerkører for alvor vind i sejlene, da hans tider var hele 1,6 sek. hurtigere end i 2018.
Hvis man så kigger på tiderne i Bahrain, så er det et helt andet billede der viser sig.
Grosjean havde en elendig omgang i 2018, og var et helt sekund efter Kevin Magnussen, da franskmanden allerede røg ud i Q1. Så det ene sekund Grosjean forbedrede sig med i år, er “kun” på niveau med Kevin Magnussens Q1-tid fra 2018.
I den danske side af garagen var der også nogle forbedringer at spotte. Første session var nogenlunde på niveau med sidste års tid, med en marginal forbedring på 6/100 sek.
Den "rigtige" forbedring for Haas kom først i Q2, hvor Magnussen viste sig at være 6/10 sek. hurtigere end sidste år, og i Q3 sad omgangen “lige i skabet”, hvor danskeren fandt yderligere (næsten) 3/10 sek. fra sin Q2 tid, og hele 6/10 sek. fra sidste års Q3 tid.
Så alt i alt tyder det på, at Haas-teamet har “fundet” omtrent 1 sek. til årets Haas-racer, i forhold til 2018-versionen.
Team Haas under præsentation af hovedsponsor Rich Energy
Copyright Haas F1
Selvfølgelig er der faktorer som vind og vejr, som man skal tage med i ligningen, for at få det korrekte billede af hastighedsforskellen mellem de nuværende og sidste års biler.
Denne analyse er blot for at pointere det faktum, at holdene ikke bare har sovet længe og spist burgere hele vinteren, men at de har gjort et solidt stykke arbejde, for at finde mere fart til 2019 - til trods for, at alle teams var spået til at køre langsommere.