Red Bull vil ikke kopiere Mercedes’ baghjulsophæng

Mercedes’ fleksende baghjulsophæng gav klare hastighedsfordele i Tyrkiet. Alligevel har Red Bull har ingen planer om at kopiere teknikaliteten.

Tyrkiets Grand Prix 2021 . Copyright Mercedes AMG

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 2/11 2021 klokken 10:11

Det gav en del løftede øjenbryn, da onboardoptagelser på de to Mercedes-biler viste et markant fleksende baghjulsophæng, hvilket gav sølvpilene højere tophastighed på langsiderne end konkurrenterne.

Optagelserne viste, at den bagerste affjedring på W12'eren fleksede op og ned, mens bilen navigerede og skiftede fra sving til ligeud og omvendt, hvilket markant ændrede bilens kørehøjde.

Mercedes’ teknikalitet fik Red Bulls teamchef, Christian Horner, til at rette henvendelse til FIA for at få afklaret, om der var tale om en speciel anordning på bilen, og om det i givet fald var lovligt.

FIA afviste kort efter, at Mercedesen havde foretaget ulovlige ændringer på bilens baghjulsophæng.

Et nærmere blik på den fleksende baghjulsaffjedring afslører, at den faktisk er et ganske almindeligt fænomen på tværs af hele Formel 1-gridden og på ingen måde er en ny innovation fra Mercedes’ side.

Årsagen var ganske enkelt, at effekten bare var mere synligt overdrevet på W12-raceren end de andre F1-biler givet banens layout og karakteristika.

Tyrkiets Grand Prix 2021. Max VerstappenTyrkiets Grand Prix 2021. Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool


Af samme årsag afviser Red Bull, at de vil foretage yderligere ændringer på deres bil. En væsentlig årsag er, at udformingen af Mercedes’ baghjulsophæng ligger for langt væk fra filosofien bag teamets RB16B-model.

"Det virker ikke hos os," sagde Horner til tyske Auto Motor und Sport.

”Konceptet med vores bil fungerer kun, hvis forvingen er så tæt som muligt på banen. Sådan har det altid været med Neweys biler.”

"De (Mercedes, red.) er bare bedre til det nu, end de plejer at være," indrømmede Horner, der samtidig understregede, at spørgsmålet til FIA ikke bundede i mistanker om, at Mercedes gjorde noget ulovligt med deres bil.

"I Tyrkiet hentede de syv tiendedele af et sekund fra sving 8 til sving 12. Men de var til gengæld langsomme i sving 8. Sandsynligvis var tophastigheden på langsiden vigtigere for dem,” konkluderede Horner.

Med kun fem løb tilbage fører Max Verstappen, Red Bull, i kampen om verdensmesterskabet med 12 point ned til Lewis Hamilton, Mercedes, der har 275,5 point. På tredjepladsen ligger den anden Mercedes med Valtteri Bottas. Han er dog hele 90,5 point bagefter sin teamkammerat.

Næste løb er Mexicos Grand Prix kommende weekend d. 6-7. november.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« 6 sprintløb i 2022 Wolff overvejer fremtiden hos Mercedes »