Luca de Meo er den øverste chef i Renault-koncernen og har dermed ansvaret for mere end 100.000 medarbejdere og dermed også det overordnede ansvar for Alpine F1-teamet.
Og det kører ikke for godt for franskmændene i øjeblikket:
Flere ingeniører har forladt teamet, motoren er feltets svageste, og Gasly og Ocon har det med at køre ind i hinanden eller rase ud over radioen, som Gasly gjorde i Japan, da han fik besked på at give sin placering til Ocon.
Esteban Ocon og Pierre Gasly
Copyright Alpine F1
Blandt andet derfor blev der i onsdags holdt et møde for hele personalet på fabrikken i Enstone i England, hvor der var mødepligt for Pierre Gasly og Esteban Ocon. Det skriver det franske sportsmedie
L’equipe.
Luca de Meos 40 minutters tale beskrives som et ”elektrochok”, der var bestemt, direkte og af og til følelsesladet i tonen.
I bund og grund drejede talen sig om den dårlige kommunikation i teamet med henvisning til de dårlige resultater og henvisninger til de mange prominente personer som Alain Prost, Otmar Szafnauer, Laurent Rossi og ikke mindst Oscar Piastri, som alle har forladt Alpine.
Oscar Piastri
Copyright Alpine F1
Det største problem hos det franske team er, at Alpines to hold i henholdsvis Frankrig og England ikke arbejder sammen: Alpine bygger motoren i Viry-Chatillon i Frankrig, mens chassiset bygges i Enstone i England.
Stemningen mellem dem er så dårlig, at franskmændene og englænderne ikke rigtigt taler med hinanden. Franskmændene og englænderne bor på hver deres hotel under løbene, undgår hinanden og giver hinanden skylden for de dårlige resultater.
Den slags kommunikationsproblemer vil Luca de Meo ikke acceptere længere. Nu er man simpelthen nødt til at arbejde sammen.
Der er dog umiddelbar ikke udsigt til, at der kommer en ny teamchef hos Alpine foreløbigt: Luca de Meo udtalte, at han havde tillid til den nuværende teamchef Bruno Famin, og dermed ser det ikke ud til, at den tidligere Ferrari-chef Mattia Binotto kommer til Alpine.
Ungarns Grand Prix 2022. Binotto
Copyright Ferrari
Luca de Meo bekræftede dog sin støtte til Alpines Formel 1-teamet og truede ikke med at trække stikket.
Tiden vil vise om de interne kommunikationsproblemer hos Alpine bliver løst, eller om Alpine måske alligevel vil overveje at sælge holdet til en anden aktør i fremtiden.