Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 30/6 2024 klokken 17:06
Det så længe ud som om, at Verstappen endnu engang havde en forholdsvis nem dag på kontoret på vej mod endnu en sejr, men en sen udfordring i form af Lando Norris dukkede op, hvilket i sidste ende sikrede George Russell sejren, da Lando Norris udgik og Verstappen sluttede som nummer fem efter en punktering i sammenstødet mellem de to.
Max Verstappen kom godt fra start og lagde hurtigt afstand til Norris, da briten havde travlt med at forsvare sig mod landsmanden Russell. Lewis Hamilton kørte sig forbi Sainz, og både Perez og Leclerc fløj forbi Oscar Piastri. Leclerc kom dog i klemme i sving 1 og mistede en del af sin frontvinge og måtte derfor i pit efter en ny.
Da Norris havde fået afvist truslen fra Russell, satte han nu jagten ind på Verstappen i front og lagde afstand til Russell. Russell røg ud af DRS-zonen på Norris og blev kort tid efter overhalet af Hamilton. Kort tid efter fik Russell dog has på sin teamkammerat og tilbageerobrede tredjepladsen.
Også Sainz fandt vej forbi Hamilton, der var ved at blive undersøgt for en forseelse under starten i sving 1. Piastri ville også fremad og pressede sig forbi Perez i sving 6 og op på sjettepladsen.
Løbet begyndte at finde en mere fast rytme, hvor der mellem tredje- og tolvtepladsen kun var en forskel på syv sekunder. Imens udbyggede Verstappen fortsat sin føring. Magnussen, Hülkenberg og Ricciardo var de første til at køre en tur forbi deres mekanikere i pitten efterfulgt af Alonso.
Hamilton var den første inden for top 10 til at spille ud og gå i pit, men han blev sat yderligere tilbage, da han fik en straf på fem sekunder for at krydse den hvide linje ved pit-indkørslen. Kort tid efter fulgte de resterende ude foran i pit, hvorefter Verstappen stadig havde syv sekunder ned til Norris, mens Norris havde to sekunder ned til Russell.
Russell var den eneste i top 10, der valgte medium dækket fremfor de hårde. Samtidig modtog Perez en straf på fem sekunder for at køre for hurtigt i pitten.
Senere i løbet begyndte både Norris og Verstappen at rapportere, at deres dæk begyndte at blive dårligere, men begge forblev på banen. Norris fortsatte med at køre tid ind på Verstappen i front. Også Piastri var godt kørende og overhalede Hamilton og overtog dermed trejdepladsen.
Russell var den første til at tage hul på en ny runde af pit-stop. Verstappen fulgte efter og beholdt sin føring, som dog nu var reduceret til tre sekunder på grund af et langsomt dækskifte. Russell var stadig nummer tre.
En forbremsning fra Verstappen gjorde, at Norris nu kom inden for DRS rækkevidde af hollænderen, og Norris var med det samme i gang med at forsøge mulige måder at overhale både på omgang 55 og 58, men det lykkedes Verstappen at forsvare sig, om end at Norris rapportede, at Verstappen ikke holdt en lige linje under sin nedbremsning.
Norris forsøgte et tredje overhalingsforsøg, men kørte ud over banen og måtte give føringen tilbage til Verstappen. Norris modtog samtidig en advarsel om at have overskredet 'track limits'. På omgang 63 forsøgte Norris endnu engang at overhale, denne gang var Norris på indersiden af Verstappen, der måtte køre ud af banen.
Det var her, at sammenstødet mellem de to skete, hvilket betød en punktering for dem begge. Russell kunne uden problemer køre sig i front og holdt føringen hele vejen til målstregen, selvom han blev jagtet af både Piastri og Sainz. Verstappen fik nye dæk og sluttede løbet på femtepladsen, mens Norris måtte udgå. Verstappen modtog dog samtidig en straf på 10 sekunder for at forårsage kollisionen mellem de to.
Det var Russells anden sejr i karrieren med to sekunder ned til Piastri på andenpladsen. De fik tilslutning på podiet af Carlos Sainz. Kevin Magnussen gjorde en god figur under dagens løb og sluttede på ottendepladsen.