Østrigs GP: 3. frie træning

Formel 1-feltet er i Østrig for at køre på Red Bull Ring. Fredagstræningerne er overstået, så nu er det tid til den tredje og sidste frie træning.

Østrigs Grand Prix 2024 . Copyright Haas F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 28/6 2025 klokken 14:06

Formel 1 er taget til Red Bulls hjemstavn, Red Bull Ring, hvor de skal afholde Formula 1 MSC Cruises Austrian Grand Prix 2025. Banen, de skal køre på, ligger omgivet af smukke bjerge og natur i Østrig.

Banen er Red Bull Ring, der er 4,326 km lang og kun har 10 sving. De lange langsider og de tre DRS-zoner giver masser af mulighed for overhalinger under søndagens Grand Prix.

Den hurtigste omgang på banen blev sat af Carlos Sainz i 2020 med tiden 1:05.619. Det bliver spændende at se, om Piastri og co. kan udfordre den rekord under weekendens Grand Prix.

Dækkene til weekenden er Pirellis C3 (hårde), C4 (medium) og C5 (bløde). Pirelli har valgt relativt bløde dæk til denne weekend.

Nu gælder det tredje og sidste frie træning.

Vejret er 23 °C i luften og 32 °C på asfalten, hvilket er fint for tilskuerne.

Racerkørerne har endnu ikke travlt med at komme ud på banen – i P3 er det ofte tilfældigt, da holdene foretrækker at teste senere i sessionen, så forholdene er mere lig dem under kvalifikation og løb.

Fire minutter inde er Alonso første mand på banen. Verstappen følger med kort tid efter.

Ni minutter inde i sessionen har kun fem kørere været ude på banen. Årsagen er, at vejret er køligere i dag, også hvad angår asfalten.

Verstappen melder over radioen, at bilen er ‘nervøs’ og kan skride ud uden varsel i sving seks, på vej ned ad bakken.

Det er en god blanding af medium- og softdæk, som kørerne starter på. Dog har Verstappen valgt harddækket.

Colapinto forbremser sig i sving tre og kører ud på afkørselsarealet, og Leclerc gentager fejlen kort efter.

Hamilton oplever også, at bagenden skrider ud ned mod samme sving og skal også en tur på afkørselsarealet. Han kommer dog efter det og kører sig op på P2 lidt senere.

Antonelli kører for bredt og ender ude i gruset, hvilket sender sten ud på banen.

Piastri forbremser sig i sving et og må også på afkørselsarealet.

Leclerc får besked om at komme i pit og bliver trukket ind i garagen.

Halvvejs igennem sessionen ligger Hülkenberg og Bortoleto på henholdsvis syvende og ottendeplads – imponerende for de to Sauber-racere.

34 minutter inde giver Albon den et skud mere på brugte dæk. På sin ottende omgang forbedrer han tiden og ligger nu på sjettepladsen.

Hamilton oplever samme problem med, at bagenden skrider ud, og han fortsætter derfor ud for banen.

Piastri kører bredt i sving ni, rammer kerben og får hjulene ud i stenene. Han melder, at teamet skal tjekke bilen for skader efter grusturen, og han kører i pit og ind i garagen.

Hadjar kører ud af sidste sving og rammer kerben – bilen skrider ud, drejer en hel omgang og fortsætter. En imponerende bedrift.

Norris er på en flyvende omgang, men må slippe gassen for at undgå gruset.

Norris får for meget fart ind i sving fire og rammer ikke svinget korrekt – raceren rammer kerben, og han må bakke af.

Der er heftig aktivitet på softdækkene til sidst, hvilket er kutyme i træning tre. Flere kørere vælger dog ikke at bruge nye sæt, da de vil gemme dem til kvalifikation og løb.

Temaet for sessionen har været tracklimits. Flere kørere har tjekket grænserne – en fornuftig øvelse så tæt på kvalifikationen.

Sessionen ender med, at Norris bliver hurtigste mand i tredje frie træning, med teamkammeraten Piastri lige i hælene. Ikke overraskende ligger Verstappen tæt på de to orange-racere.

På fjerde- og femtepladsen finder man de to Ferrari-kørere med Leclerc foran.

Husk, at du kan følge løbet og kvalifikationen på BMF1.dk.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:04.324 + 0.000 0
2. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:04.442 + 0.118 0
3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:04.534 + 0.210 0
4. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:04.574 + 0.250 0
5. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
P
1:04.790 + 0.466 0
6. George Russell Mercedes-AMG Petronas
P
1:05.018 + 0.694 0
7. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
P
1:05.053 + 0.729 0
8. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
P
1:05.062 + 0.738 0
9. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
P
1:05.139 + 0.815 0
10. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:05.182 + 0.858 0
11. Liam Lawson Racing Bulls
P
1:05.182 + 0.858 0
12. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
P
1:05.243 + 0.919 0
13. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:05.283 + 0.959 0
14. Alexander Albon Williams Racing
P
1:05.314 + 0.990 0
15. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
P
1:05.326 + 1.002 0
16. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
P
1:05.366 + 1.042 0
17. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:05.366 + 1.042 0
18. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
P
1:05.519 + 1.195 0
19. Franco Colapinto BWT Alpine F1 Team
P
1:05.546 + 1.222 0
20. Isack Hadjar Racing Bulls
P
1:06.023 + 1.699 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.