Østrigs GP: 1. Frie træning

Formel 1-feltet er tager til Red Bull Ring, hvor den anden af to løbsweekender skal holdes. Her er højdepunkterne fra den første frie træning.

Steiermarks Grand Prix 2021 . Copyright Aston Martin

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 2/7 2021 klokken 13:07

Formel 1 er taget til Østrig, nærmere betegnet Red Bull Ring, som er ejet af teamet af samme navn.

Red Bull Ring består af 4,318 km asfalt, med 10 sving og 3 DRS-zoner.

Dækkene til weekenden er de hårde C3, medium C4 og bløde C5. Det er en tand blødere end sidste løbsweekend på samme bane.

Vejret til den tredje frie træning var lettere skyet, med små 17 grader i luften og 31 grader på asfalten.

Flere stand-ins i dag

Stand-in hos Alpine er Guanyu Zhou, nuværende F2-kører fra Alpines kørerakademi, som i øjeblikket kæmper med Christian Lundgaard om en F1-fremtid. Kineseren har lånt Fernando Alonsos racer.

I Williams-garagen har George Russell også måtte lade sit sæde til Roy Nissany.

I Alfa Romeo-garagen fik Antonio Giovinazzi en pause fra første træning, da Callum Ilott prøvede kræfter med raceren.

Indenfor to min. var hele 19 kørere ude på banen. Faktisk var det kun Zhou, som ikke var ude på banen. Kineseren kom dog ud på banen to min senere.

Yuki Tsunoda kom for bredt i sving fem, hvilket betød at japaneren kom ud på en snurretur i gruset.

10 min inde i sessionen var der stadigvæk heftig aktivitet på banen. De fleste teams har masser af data fra sidste uges løbsweekend, så der er sket store forandringer i hele feltet.

Lance Stroll kørte for bredt i sving 6 og dermed skred raceren i gruset. Det seneste raceren sidelæns igennem græsset. Til trods for lidt hjulspin, så fik canadieren gang i raceren igen og kørte videre.

Specielt ved denne session var, at kørerne fik et sæt test-dæk til rådighed. De var nemme at kende, da de havde sorte dæksider.

Kimi Räikkönen fik luftet langefingeren og skældt ud over radioen. Finnen var på en hurtig omgang, men Nikita Mazepin lå i vejen, så Räikkönen måtte undvige.

Mercedes sent på gassen

27 min inde i sessionen lå Verstappen og Gasly 1-2, og Mercedes-drengene 19-20. Det ville være et drømmescenarie for hjemmebaneheltene, men ikke et realistisk resultat til slut.

Flere af kørerne havde problemer med at bremse op ad bakken til sving 1, hvilket gjorde at de ødelagde dækkene og kørte for bredt.

To minutter senere var Hamilton ude på softdæk og viste tænder.

Stroll smuttede af i sving 10, hvilket betød at han måtte ud i gruset. Canadieren meldte, at han ikke havde noget greb.

Hamilton fik også bakket af sin omgang. Han var lige ved at banke ind i Mazepin i sving 3.

Et stort problem under hele sessionen var at kørerne fik slettet de hurtige tider. Det skyldes, at kørerne overskred track limits.

Hamilton kørte også for bredt i sving 1, hvorefter han meldte, at dækkene slet ikke var klar. Det virkede til at være et generelt problem over hele feltet, hvilket man også så med Stroll tidligere i sessionen.

Ferrari bedre med?

Ferrari virkede stærke i den her weekend. Begge racere var med oppe og lege i den sjove ende af feltet. Til trods for at Sainz meldte over radioen, at bilen ikke var til at køre. Ferraris-søsterteam Alfa Romeo havde også fundet farten, og Räikkönen endte helt oppe på en sjetteplads, foran Lewis Hamilton.

Haas-har det stadigvæk svært, og der virker til at være langt til pointene på søndag. Amerikanerne opgav sæsonen på forhånd, men det er nærmest chokerende, hvor langsomme de er.

Zhou, Ilott og Nissany satte konkurrencedygtige tider, i den bagerste del af feltet. Nissany var hurtigere end erfarne Latifi, og Zhou satte en tid der var hurtigere end Vettels.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:05.143 + 0.000 37
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:05.409 + 0.266 33
3. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:05.431 + 0.288 33
4. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:05.445 + 0.302 31
5. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:05.474 + 0.331 35
7. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:05.709 + 0.566 32
8. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:05.726 + 0.583 31
9. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:05.726 + 0.583 36
10. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:05.880 + 0.737 28
11. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:05.980 + 0.837 30
12. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
P
1:06.181 + 1.038 31
13. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:06.203 + 1.060 30
14. Guanyu Zhou BWT Alpine F1 Team
P
1:06.414 + 1.271 29
15. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:06.444 + 1.301 28
17. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
P
1:06.583 + 1.440 29
18. Roy Nissany Williams Racing
P
1:06.683 + 1.540 34
19. Nicholas Latifi Williams Racing
P
1:06.978 + 1.835 36
20. Nikita Mazepin Moneygram Haas F1 Team
P
1:07.316 + 2.173 30
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Østrigs GP: Løbsoptakt Dmitri Mazepin vil fyre Steiner »