Monacos GP: Kvalifikationen - Verstappen på pole

Max Verstappen ventede til det absolut sidste sekund, men han satte dagens hurtigste tid og starter dermed på pole position i morgen, når Monacos Grand Prix køres

Monacos GP 2023 - Verstappen på pole . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 27/5 2023 klokken 17:05

Danske Frederik Vesti viste i går hvordan det skal gøres, da han satte sin Formel 2 racer på førstepladsen i kvalifikationer til Formel 2 sprintløbet. I Formel 1 var der også drama til det sidste da fire kørere var i spil til den vigtige første startplads i Monte Carlo.

Q1

Q1 havde dagens første røde flag efter et par minutter. Red Bulls Sergio Perez kom for hurtigt ind i det første sving, og ramte barrieren samme sted som Alex Albon havde sat sin racer i 2. frie træning i går.
Mexicaneren har dermed sidste startplads i morgen og vil få meget svært ved at få point hjem fra Monaco.

Q1s sluttede desværre med at begge Haas-racere udgik, så Kevin Magnussen må tage til takke med 17. pladsen i morgen.

Q2

Q2 var u-dramatisk, kun med de sædvanelige bump mod autoværnet fra diverse kørere. Værst gik det ud over Lando Norris som måtte halte tilbage til pitten for at få skiftet nogle dele på venste forhjulsophæng. Alligevel formåede han at være 9. hurtigst og dermed videre til Q3.

Lewis Hamilton er ikke ubetinget imponeret over det nye design på Mercedes-raceren. Hamilton meldte flere gange tilbage at raceren var svært at køre, og han var nær ikke kommet med til Q3 pga en udskridning på sin næstsidste hurtige omgang.

Q3

Sidste session startede flyvende med størstedelen af racerne klar i pitlane til at komme ud på en hurtig omgang med det samme.

McLarens mekanikere nåede kun lige akkurat at få Lando Norris's racer klar til at komme ud. Alligevel sluttede britten på 10. pladsen - til syneladende fordi han blev blokeret af Charles Leclerc. Måske er der en straf på vej til monegaskeren?

Der var et intenst drama om pole position til det sidste. Først var det Esteban Ocon som satte sit livs omgang og kortvarigt havde pole position. Leclerc fik dog hurtig spoleret drømmen ved at forbedre sin tid. Dernæst var det Fernando Alonso som satte en fantom-tid i Aston Martin raceren. Til sidst var det så kun Max Verstappen som kunne ødelægge det for Aston Martin.

Trods to gule (ikke en personlig forbedring, red.) sektortider, lykkedes det hollænderen at sætte en stærk tredje sektor og få hurtigste tid af alle. Dermed bliver Verstappen også favorit til at vinde løbet i morgen på den snævre bane, hvor overhalinger er nærmest umuligt.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:11.365 30
2. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
1:11.449 25
3. Charles Leclerc Ferrari
P
1:11.471 26
4. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:11.553 26
5. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:11.630 28
6. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:11.725 30
7. Pierre Gasly Alpine F1
P
1:11.933 25
8. George Russell Mercedes AMG
P
1:11.964 29
9. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:12.082 29
10. Lando Norris McLaren
P
1:12.254 23
Udelukket efter perioden
11. Oscar Piastri McLaren
P
1:12.395 22
12. Nyck de Vries Scuderia AlphaTauri
P
1:12.428 20
13. Alexander Albon Williams
P
1:12.527 19
14. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:12.623 19
15. Valtteri Bottas Alfa Romeo Racing
P
1:12.625 22
Udelukket efter perioden
16. Logan Sargeant Williams
P
1:13.113 13
17. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:13.270 9
18. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
1:13.279 8
19. Guanyu Zhou Alfa Romeo Racing
P
1:13.523 13
20. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:13.850 4
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Monacos GP: 3.frie træning Straf til Leclerc »