Monacos GP: 2. frie træning

Formel 1-feltet er rykket til fyrstendømmet Monaco, hvor et af kørernes, og sjældent fansenes, højdepunkter i F1-sæsonen venter. Her er højdepunkterne fra den anden frie træning.

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 24/5 2025 klokken 08:05

Banen i Monaco behøver ikke den store introduktion. Monaco har været på kalenderen siden starten af F1 i 1950, og de smukke omgivelser ved den franske riviera gør løbet til et af de smukkeste og mest prestigefyldte løb.

Selve banen er kun 3,337 km lang, og fordi banen er så smal, og svingene kommer i hobetal, så er det svært at overhale. Derfor er det vigtigt at få det meste ud af træningen, for at få den maksimale mængde data, så bilen er sat bedst op til lørdagens kvalifikation. Det skyldes, at kvalifikationen ofte afgør løbets resultat, da det er svært at overhale. Der er også kun en DRS-zone.

Banen har 19 sving og elevationsforskellen er næsten 42 m, så terrænet er meget kuperet.

Dækkene til weekendens herligheder er i den blødeste ende af sortimentet. Pirelli har taget de bløde C6, medium C5 og hårde C4-dæk med.

McLaren har set stærke ud hele sæsonen, og de fleste eksperter har allerede tildelt mesterskabet til dem på forhånd. Derfor har det også været spændende at se, hvordan deres bil ville performe i Monaco.

Som altid er trafik et issue, når man smider så mange biler ind på en smal bybane.

Hjemmebane helten Leclerc viste sig at trække det længste strå i fredagens anden træning, da han satte sessionens hurtigste tid i tiden 1:11.355.

Max Verstappen startede ellers ud med at være hurtigste mand, men Red Bull-køreren havde flere problemer. Raceren havde problemer med de såkaldte up-shifts, altså at skifte gear op, og med de tear-offs der sidder på hjelmens visir.

Sessionen var også præget af to forskellige røde flag. Først ramte Hadjar barrieren, hvilket skadede hans fælg, og derfor måtte han humpe tilbage til pitten.

Senere var det den mesterskabsførende Piastri, der måtte en tur i barrieren. Han kunne dog også fortsætte tilbage til pitten og få en ny frontvinge på.

Hadjar ramte faktisk barrieren igen senere i sessionen, men det resulterede ikke i et rødt flag.

Piastri havde sessionens andenhurtigste tid, mens Hamilton sluttede top tre af.

Norris tog fjerdepladsen, og mest overraskende er det, at Lawson sluttede på femtepladsen.

Du kan se alle placeringer i tabellen nedenfor.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:11.355 + 0.000 32
2. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:11.393 + 0.038 28
3. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
P
1:11.460 + 0.105 30
4. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:11.677 + 0.322 32
5. Liam Lawson Racing Bulls
P
1:11.823 + 0.468 32
6. Isack Hadjar Racing Bulls
P
1:11.842 + 0.487 17
7. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
P
1:11.890 + 0.535 30
8. Alexander Albon Williams Racing
P
1:11.918 + 0.563 34
9. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
P
1:12.002 + 0.647 32
10. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:12.068 + 0.713 29
11. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
P
1:12.072 + 0.717 30
12. George Russell Mercedes-AMG Petronas
P
1:12.092 + 0.737 32
13. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
P
1:12.151 + 0.796 32
14. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:12.234 + 0.879 29
15. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
P
1:12.259 + 0.904 33
16. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:12.262 + 0.907 32
17. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:12.404 + 1.049 34
18. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
P
1:12.512 + 1.157 30
19. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
P
1:12.541 + 1.186 33
20. Franco Colapinto BWT Alpine F1 Team
P
1:13.415 + 2.060 31
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER