Monacos GP: 2. frie træning

Så er vi klar med højdepunkterne fra 2. frie træning i Fyrstendømmet.

Lando Norris i kvalifikationen. Monaco 2022 . Copyright McLaren Media

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 26/5 2023 klokken 19:05

Så er vi klar med anden frie træning fra fyrstendømmet i Monaco. Her venter dier kørerne kalenderens mest bemærkelsesværdige bane. 3,337 km og 19 sving er den smukke bane med den karakteristiske havn.

Dækkene er, ikke overraskendende, de hårde C3-dæk, medium C4 og bløde C5-dæk.

Der var også heftig aktivitet fra start med 17 kørere ude på banen fra start af.

Der var også dejlig solskin og blå himmel med 26 grader i luften og 45 grader på asfalten.

Trafik var som sædvanlig et kæmpe issue. Perez nævnte det ihvertfald over radioen, og kort efter var Sainz ved at torpedere hjemmebanehelten i søster-bilen. Alonso fulgte også trop med sin negative røst pga trafikken.

Norris havde problemer med raceren, men efter et kvarters tid inde i træningen, luftede englænderen raceren igen. Albon havde også problemer efter sit stunt i første frie træning, så derfor kom han først ud og trille sent i den her session.

Mercedes er kommet med en ny pakke, der så ud til at virke. Der er nemlig sket store forandringer på den sorte-racer. Hamilton fik en sjetteplads, men Russell var helt nede som P12, hvilket nok var skuffende for de to.

Alonso havde også fart i raceren, den her session. Det grønne lyn har trukket i kørerdragten og han er ikke længere kun tilfreds med en plads på podiet. Den spanske stjerne vil også gerne have et af de store trofæer med hjem den her sæson. Denne session blev det til en fjerdeplads.

Overraskende var det, at Norris var lige bagved Alonso. Piastri var nede på 18. pladsen, så der var stor kontrast mellem de to køreres præstationer.

Red Bull viste også gode takter i den her session. Verstappen nappede den hurtigste tid med Perez på syvendepladsen. Så det ser ud til, der bliver heftig kamp i toppen af tabellen i morgen, når pladserne skal fordeles.

Der blev hele tiden skiftet ud oppe i toppen af tabellen, så det er ikke til at spå, hvem der kommer til at trække det længste strå i morgen.

Sainz var ellers flyvende, men det gik ned af bakke, da han smadrede sin racer 2/3 dele henne i sessionen. Det blev dog til en tredjeplads med teamkammeraten lige foran.

Haas endte godt nede i midterfeltet med Magnussen i front.

Du kan se samtlige tider i tabellen nedenfor.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:12.462 + 0.000 30
2. Charles Leclerc Ferrari
P
1:12.527 + 0.065 33
3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:12.569 + 0.107 22
4. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
1:12.682 + 0.220 32
5. Lando Norris McLaren
P
1:12.906 + 0.444 18
6. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:12.960 + 0.498 29
7. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:12.991 + 0.529 30
9. Pierre Gasly Alpine F1
P
1:13.089 + 0.627 28
10. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:13.162 + 0.700 30
11. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:13.185 + 0.723 31
12. George Russell Mercedes AMG
P
1:13.191 + 0.729 32
14. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:13.457 + 0.995 28
15. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
1:13.520 + 1.058 33
16. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:13.641 + 1.179 22
17. Nyck de Vries Scuderia AlphaTauri
P
1:13.663 + 1.201 34
18. Oscar Piastri McLaren
P
1:13.673 + 1.211 30
19. Alexander Albon Williams
P
1:14.217 + 1.755 10
20. Logan Sargeant Williams
P
1:14.238 + 1.776 33
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Monacos GP: 1. frie træning Monacos GP: 3.frie træning »