Officielt: Honda og Aston Martin sammen fra 2026

Rygterne har svirret et stykke tid, og i går kunne vi endnu engang skrive, at nu var vi så tæt på en offentliggørelse, som vi kunne komme, uden det var offentliggjort, at Honda fra 026 vil leverer motorer til Aston martin.

Honda . Copyright BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 24/5 2023 klokken 15:05

Mercedes har fra 2026 et kundehold mindre i Formel 1, når Aston Martin skifter den tyske producent med japanske Honda.

Honda, der er grundlaget for Formel 1's nuværende stærkeste motor fra Red Bull, så ud til, helt uønsket, at ryge ud af Formel 1, efter 2025 sæsonen, når Red Bull indleder et nyt samarbejde med Ford.

Honda var hurtigt ude med en melding om, at de absolut ikke ønskede at forlade Formel 1, hvilket hurtigt satte spekulationer i gang om, at de ville rykke til Aston Martin, der virkede til at være eneste rigtige mulighed.

Nu er det bekræftet.

Fernando Alonso, der havde det meget svært med Honda, der absolut ikke leverede mens de samarbejde med McLaren, har ikke kontrakt med Aston Martin når året hedder 2026, så det bliver næppe et problem mellem de to parter.

“Jeg vil gerne byde Honda og Honda Racing Corporation velkommen til Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team. Vi deler det samme drive og passion, med en holdbar ambition, til at sikre succes på banen," lyder det i pressemeddelelsen fra Aston Martin, fra holdejer og holdchef Lawrence Stroll.

Aston Martin Group CEO, Martin Whitmarsh, der kender Honda fra McLaren tiden, er også meget glad for det kommende samarbejde, til trods for hans tidligere oplevelser med den japanske producent.

“Jeg har været så heldig at arbejde sammen med Honda tidligere i min karrier, og jeg ser frem til at arbejde sammen med HRC og Aston Martin Aramco Cognizant Formula One® Team fra 2026,” sluttede den tidligere McLaren chef.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Formel 1-eksperten: Når man pludselig ikke er i to Optakt til Monacos Grand Prix »