Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 26/10 2024 klokken 08:10
Formel 1 er i Mexico for at køre sæsonens 20. Grand Prix-weekend, på hjemmebanen for Sergio Perez, og en bane, der har sæsonens højeste beliggenhed. Banen ligger nemlig hele 2.229 m oppe, og derfor er der ikke særlig meget ilt. Derfor har bilerne også ekstra store køleaftræk.
Holdene kører desuden med downforce-opsætninger på niveau med dem, vi ser i Monaco.
Tidligere havde højden stor indflydelse på motorernes ydeevne, men med de nuværende turbo-motorer er det ikke lige så slemt, da de kan opbygge det nødvendige tryk.
Banen er med sine 4,304 km og 17 sving en af de mindre på kalenderen. For at sikre flere overhalinger er der indført hele tre DRS-zoner.
Vejret er 22 grader i luften og 42 grader på asfalten – hvad der svarer til en god dansk sommerdag.
Formel 1 er på en normal løbsweekend, på sin vis. Denne session varer dog hele 90 minutter, da Pirelli afholder en dæktest for det dæk, Formel 1 skal køre med i 2025.
Derfor er 60 minutter afsat til at teste. Her skal de igennem en løbssimulering med 100 kg brændstof og en kvalifikationssimulering med 20 kg. Den begrænsede mængde er for at sikre ensartethed i data til Pirelli.
Dækkene tilgængelige denne weekend er de bløde C5-dæk, medium C4-dæk og hårde C3-dæk, så vi er i den blødeste ende af spektret. Pirelli tester desuden også et C6-dæk til dæktesten.
Norris, Alonso, Zhou, Gasly og Hamilton er de første mænd ude på banen. De sad over i den første træning (sammen med Leclerc) for at give plads til, at yngre kørere kunne komme til.
Derfor har de også et ekstra sæt medium-dæk til rådighed i denne session.
Perez siger, at bremsepedalen føles lidt stiv.
Verstappen hører stadig en mærkelig lyd fra motoren. Han havde også problemer i første træning, hvor han pludselig mistede power.
Han melder over radioen, at det er forstyrrende. Man kan høre, at det er en pivende lyd, så de beder ham om at pitte.
Verstappen har dog et mindre moment i raceren. Den bremser, men han melder over radioen, at bremserne slet ikke virkede.
Russell er kørt i væggen i sving 9 efter de to retningsskift i sving 7-8, hvilket resulterer i et rødt flag. Han kom for langt ud over kerben og ramte barrieren hårdt med siden af bilen, så det har sandsynligvis påført skader.
Med 53 minutter tilbage er der grønt flag igen, og kørerne skynder sig ud på banen. De har mistet en masse værdifuld tid på asfalten.
Albons mekanikere har også arbejdet intensivt for at få bilen ud at køre, efter han smadrede raceren ved at skride ud, ramme Bearmans Ferrari (som han havde lånt af Leclerc) og køre ind i barrieren.
Verstappen får besked over radioen om at sætte raceren i recharge-mode og køre i pit. De har det samme problem med motoren som tidligere.
Ocon melder over radioen, at noget brænder. Han tror ikke, det er fra hans egen bil; han mistænker en bremseklods.
Det viser sig at være Zhou’s bremser. Han melder over radioen, at det er forbremserne, der brænder. Problemet er, som nævnt tidligere, at luften er så tynd, at det er sværere at køle motoren og bremserne.
Han melder over radioen bagefter, at motoren sætter ud, og han undrer sig over, at de ikke kan se det.
Alonso, der kører sin Grand Prix-weekend nr. 400, og Norris er i tæt kamp ude på banen. Selvom det er en løbssimulering, virker det unødvendigt. Norris forbremser sig også og risikerer at få flatspots på dækkene.
Ferrari er de stærkeste under løbssimuleringen, så det tyder på, at de bliver lige så stærke denne weekend, som det var tilfældet sidste uge i Austin.
Man kan se på tiderne, at dækkene virker meget konstante, hvilket tyder på, at Pirelli har gjort et godt arbejde med 2025-dækkene.
Sainz er hurtigste mand i denne session, med Piastri lige efter sig og Tsunoda på tredjepladsen.
Herefter kommer Leclerc, Norris og ikke mindst Kevin Magnussen.
Dog køres der på forskellige dæk grundet Pirellis dæktest, så det er svært at sammenligne tider.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)