Mexicos GP: 1. frie træning

den første træning i Mexico, havde hele 5 rookies til start. Uden sammenhæng, var det også en træning der var præget af røde flag.

Italiens Grand Prix 2024 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 25/10 2024 klokken 21:10

Træningen var dårligt kommet i gang, da vi fik det første røde flag, som følge af at der var tabt en metalplade fra en af bilerne, på banen, som lå så dårligt at der ikke lige var en der hurtigt kunne fjerne den under et gult flag.

Da feltet var kommet i gang igen, og begyndt at finde balancen i bilerne, kom det næste flag, efter et noget mærkeligt uheld, hvor Albon brager sin Williams racer op i Bearmans Ferrari.

Albon var hurtig til at give Bearman skylden, men udefra så det klart ud til at være Albons fejl.

Ferrari, med holdets faste kører Sainz, kom stærkt fra start, hvilket kunne tyde på, også selvom det er meget tideligt, at de fortsætter de gode takter fra USA.

Hos HAAS så det også godt ud, da Kevin Magnussen igen var den hurtigste mand, dog på et tidspunkt hvor Bottas i Sauber raceren, lå foran Kevin oppe på P6.

I takt med at træningen skred frem, ændrede billedet sig lidt.

Russell i Mercedes var nu hurtigst, foran Sainz i Ferrari og Verstappen i Red Bull. Det sjove, med danske øjne var, at Huklenberg var oppe som nummer 4, foran Piastri og Perez, mens Magnussen var nede på P10.

Det var tydeligt, at de unge rookies havde svært med at klare den lette luft, da de fleste af dem lå nede i den tunge ende.

Hjemmebane helten Sergio Perez, havde igen svært ved at sætte et tempo der kunne udfordre Verstappen i den anden Red Bull. Med omkring 10 minutter tilbage af træningen, var Perez mere end 2 tiendedele sekund langsommere end Verstappen.

Med 7 minutter igen, meldte Verstappen ind, at han havde problemer med motoren. Pitten lød ikke så bekymret, og han kunne også liste bilen til pit, hvor Ole Schack hjalp ham ud af bilen, så han kunne holde en tidlig pause.

Hos Mercedes kunne man konstatere, at Antonelli fik en bedre træning end sidst, men at han var meget langt efter Russell der sluttede hurtigst af alle, mens Antonelli sluttede nede på P12.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:17.998 + 0.000 24
2. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:18.315 + 0.317 25
3. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
1:18.699 + 0.701 24
4. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:18.839 + 0.841 14
5. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
1:18.904 + 0.906 18
6. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:18.958 + 0.960 24
7. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:18.996 + 0.998 22
8. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:19.048 + 1.050 24
9. Liam Lawson Visa Cash App RB
P
1:19.093 + 1.095 26
10. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:19.094 + 1.096 23
11. Franco Colapinto Williams Racing
P
1:19.109 + 1.111 21
12. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:19.200 + 1.202 19
13. Patricio O Ward McLaren Formula 1 Team
P
1:19.295 + 1.297 21
14. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:19.335 + 1.337 23
15. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:19.340 + 1.342 20
16. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:19.600 + 1.602 18
17. Alexander Albon Williams Racing
P
1:19.812 + 1.814 7
18. Felipe Drugovich Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:19.819 + 1.821 17
19. Robert Scwartzman Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:19.988 + 1.990 18
20. Oliver Bearman Scuderia Ferrari
P
1:21.256 + 3.258 7
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« McLaren klager over tidsstraf Mexicos GP: 2. Frie træning »