Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 25/10 2024 klokken 21:10
Træningen var dårligt kommet i gang, da vi fik det første røde flag, som følge af at der var tabt en metalplade fra en af bilerne, på banen, som lå så dårligt at der ikke lige var en der hurtigt kunne fjerne den under et gult flag.
Da feltet var kommet i gang igen, og begyndt at finde balancen i bilerne, kom det næste flag, efter et noget mærkeligt uheld, hvor Albon brager sin Williams racer op i Bearmans Ferrari.
Albon var hurtig til at give Bearman skylden, men udefra så det klart ud til at være Albons fejl.
Ferrari, med holdets faste kører Sainz, kom stærkt fra start, hvilket kunne tyde på, også selvom det er meget tideligt, at de fortsætter de gode takter fra USA.
Hos HAAS så det også godt ud, da Kevin Magnussen igen var den hurtigste mand, dog på et tidspunkt hvor Bottas i Sauber raceren, lå foran Kevin oppe på P6.
I takt med at træningen skred frem, ændrede billedet sig lidt.
Russell i Mercedes var nu hurtigst, foran Sainz i Ferrari og Verstappen i Red Bull. Det sjove, med danske øjne var, at Huklenberg var oppe som nummer 4, foran Piastri og Perez, mens Magnussen var nede på P10.
Det var tydeligt, at de unge rookies havde svært med at klare den lette luft, da de fleste af dem lå nede i den tunge ende.
Hjemmebane helten Sergio Perez, havde igen svært ved at sætte et tempo der kunne udfordre Verstappen i den anden Red Bull. Med omkring 10 minutter tilbage af træningen, var Perez mere end 2 tiendedele sekund langsommere end Verstappen.
Med 7 minutter igen, meldte Verstappen ind, at han havde problemer med motoren. Pitten lød ikke så bekymret, og han kunne også liste bilen til pit, hvor Ole Schack hjalp ham ud af bilen, så han kunne holde en tidlig pause.
Hos Mercedes kunne man konstatere, at Antonelli fik en bedre træning end sidst, men at han var meget langt efter Russell der sluttede hurtigst af alle, mens Antonelli sluttede nede på P12.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)