Mercedes W14 med radikal ændring

Det mest bemærkelsesværdige ved sidste års Mercedes W13, var det der ikke var der, nemlig deres sidepods. Bilen var en katastrofe for det sejrsvante hold, som derfor også ventes at komme med en markant anderledes bil i år.

Belgiens Grand Prix 2022 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 4/1 2023 klokken 13:01

Mens de fleste hold, kom rimeligt godt fra start med de nye aerodynamiske regler for Formel 1 biler, i 2022, var det noget anderledes for Mercedes.

At det lykkedes dem at vinde et løb, sidst på sæsonen, var nærmest et mirakel, samtidig med at de formåede at score flere podieplaceringer.

Et hvert andet hold, med undtagelse af Red Bull og Ferrari, ville med de placeriger Mercedes fik i 2022, være ret tilfredse med deres resultater, men når man er vant til at vinde, er 3. pladser bare ikke godt nok.

Samtidig viste tiderne, at Mercedes var langt efter Red Bull og Ferrari, hvilket igen viste, at de kun kom på podiet, når de havde problemer.

Som sæsonen skred frem, kom der dog mere styr på Mercedesen og sejren kom tættere og tættere på, for at kulminere med en sejr i Brasilien.

Men selvom Mercedes så stærke ud til sidst, forlyder det at man alligevel vil komme med en markant anderledes bil, når 2023 sæsonen skydes i gang.

Det forlyder, at den nye W14 skulle ligne den vindende Red Bull racer, ret meget og at de igen har side pods på deres bil, samtidig har Mercedes, som Ferrari, angiveligt haft held med at få mere styr på deres motorer, så de kan skrue lidt mere op for effekten.

For Formel 1 fans, er det gode nyheder, der forhåbentlig betyder, at kampen om 2023 mesterskabet, bliver endnu tættere, end den vi så i 2022, med 3 hold, der alle kan vinde.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« FIA åbner op for flere hold Verstappen forstår ikke Hamilton-sammenstød »