Manden bag de sidste to Mercedes-racere W13 og W14, Mike Elliott, er fortid hos Mercedes.
Det oplyser
Mercedes F1 på deres hjemmeside.
Ledelsen og kørerne fejrer sin sjette dobbelte VM-titel i træk
Copyright Mercedes AMG F1 - Steve Etherington
Den 49-årige ingeniør fra England, yderst til højre på billedet foroven sammen med Hamilton, Bottas, Wolff og Allison, havde ellers en kontrakt med teamet indtil udgangen af 2023, som stod til at blive genforhandlet, men man er i stedet blevet enige om at skilles med det samme.
Dermed tager Mercedes og Mike Elliott konsekvensen af de sidste 2 års manglende succes i Formel 1, der i høj grad skyldes konceptet bag W13 og W14, som blev kendt som F1-raceren uden ”side pods”.
Aserbajdsjans Grand Prix 2022. Lewis Hamilton på Baku banen i sin Mercedes racer
Copyright Mercedes AMG
Elliott startede sin karriere i 2000 som leder af en aerodynamik-arbejdsgruppe hos McLaren. Fra november 2008 til juli 2012 var han den ledende chef for aerodynamikken hos Lotus, og siden juli 2012 havde han forskellige roller hos Mercedes. Først som leder af aerodynamikken (indtil 2017), og derefter som teknisk direktør (indtil 2021).
I juli 2021 byttede han plads med James Allison og var indtil marts 2023 ansvarlig som teknisk direktør for de biler, der ikke levede op til Mercedes’ egne forventninger. I marts i år byttede han så plads med Allison igen, som blev teknisk direktør, mens Elliott blev degraderet til CTO - Chief Technical Officer.
De to Mercedes-racere på banen.
Copyright Mercedes AMG F1 - Jiri Krenek
Lewis Hamilton har tidligere højlydt kritiseret beslutningen om at blive ved det såkaldte ”no side pod”-koncept for 2023, som han ikke mente var godt nok.
I øjeblikket arbejder James Allison på Mercedes’ nye koncept for 2024.