Løbsoptakt: Emilia Romagnas GP

Formel 1-sæsonen 2021 er godt igang, og næste løb på kalenderen er en legendarisk klassiker i F1-sammenhæng. Imola-banen i Italien er navnet på weekendens destination, og BMF1 kigger nærmere på løbsweekenden.

Emilia Romagnas Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 16/4 2021 klokken 11:04

‘Formula 1 Pirelli Gran Premio Del Made In Italy E Dell'emilia Romagna 2021’ er det fornemme navn til løbet på Imola i 2021.

Selve banen har siden 1988 gået under navnet ‘Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari’, og banen ligger i Italien, tæt på Ferraris hovedkvarter.

Hvorfor er placeringen så relevant ifht. Ferrari? Banen er Ferraris private testbane.

Banens 4,909 km og 19 sving skulle eftersigende være en af kalenderens allerbedste, og sjoveste, racerbaner at køre på. Samtidig stiller den ekstra krav til kørerne og nakkemuskulaturen, da køreretningen er mod uret.

Løbet vil vare hele 63 omgange, og den samlede distance er på 309.049 km.

Banen stod officielt klar i 1952. Der skulle dog gå 11 år før det første uofficielle F1-løb blev afholdt, og yderligere 17 år før det første officielle Formel 1-løb blev kørt.

Banen holdt sit sidste løb i 2006, og banen var egentlig ude af F1-sammenhæng, indtil Corona-pandemien brød ud.

Derfor blev det et glædeligt gensyn med Imola i 2020, med masser af action og dramatik. Hamilton nuppede sejren, foran teamkammeraten, da et heldigt pitstop under Virtual Safety Car gav et (næsten) gratis pitstop.

Emilia Romagnas Grand Prix 2020. Bottas lavede en kørerfejl som gjorde det muligt for Verstappen at overhaleEmilia Romagnas Grand Prix 2020. Bottas lavede en kørerfejl som gjorde det muligt for Verstappen at overhale
Copyright Red Bull Contentpool


Max Verstappen havde fart i raceren og jagtede sejren, da et dæk pludselig satte en kæp i hjulet for podie-drømmene.

Red Bull virker til at have en stærkere racer i 2021, så det bliver spændende at se, hvem der har de stærkeste kort i weekenden.

En ting er ihvertfald sikkert, George Russell giver nok ikke alt for meget gas bag safety car på Imola igen - det kostede dyrt i 2020.

Pirelli har stillet de hårde C2, medium C3, og bløde C4-dæk klar til weekendens festligheder. Det er samme dæktyper som i Bahrain.

Løbet bliver dog anderledes i forhold til 2020, da selve dækkets opbygning er blevet ændret, og løbet nu køres i april, frem for november måned. Vejret har nemlig indflydelse på bilerne og dækkene.

Pirelli forventer alligevel, at teamene igen fortrækker et enkelt pitstop, grundet den lange tid det taget at foretage pitstop - ca 25 sekunder.

Det bliver et interessant gensyn med Imola-banen, og der er lagt i kakkelovnen til en underholdende weekend med højt fart og intense dueller.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vettel blæser til angreb Emilia Romagnas GP: 1. frie træning »