F1 udelukker korte løbsweekender

Formel 1 har haft mange spændende idéer oppe og vende, for at gøre sporten mere attraktiv for fansene. Nu bliver den ene idé dog skudt i sænk.

Ny frontvinge til Pierre Gasly. Bahrains GP 2021. . Copyright AlphaTauri

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 14/4 2021 klokken 13:04

F1 kigger hele tiden på nye tiltag, der kan være med til at fastholde eksisterende fans, og samtidig tiltrække nye fans.

Et af disse tiltag, som blev drøftet, det var at forkorte løbsweekenden fra tre til to dage. Dermed ville organisationen helt fjerne fredagstræningerne fra løbsweekenderne.

Fordelene ved dette skulle være, at F1 kunne mindske antallet af dage på farten for kørerne og de mange mekanikere. F1-kalenderen vokser nærmest år for år, og i 2021 er planen at afholde 23 løbsweekender.

Todages løbsweekender ville også medføre en besparelse rent økonomisk, da der er mindre slidtage på biler, mindre brændstof at bruge, færre dæk, og færre hotelovernatninger.

Vigtigst af alt så var planen, at det ville rykke feltet tættere sammen. Holdene ville have færre data at analysere, og mindre tid til at afprøve forskellige setup. Dermed ville mange af de store teams’ fordele blive mindre.

Det skulle gerne ryste posen med placeringer og gøre det hele mindre forudsigeligt.

Nu bliver idéen om todages løbsweekender skudt ned af Formel 1-chefen, Stefano Domenicali.

Årsagen skal, ifølge Motorsport.com, findes i, at løbsarrangørerne vil miste omsætning ved en kortere løbsweekend. Det ville blive sværere at tiltrække fans, og der ville blive langet færre madvarer og fadbamser over disken.

Løbsarrangørerne betaler F1 for at komme, og de tjener pengene ind igen via billetsalg og madboder.

Samtidig ville det, højest sandsynligt, have indflydelse på TV-indtægterne, da TV-kanalerne får skåret betragteligt i den tid, de viser bilerne der kører.

Så nu er det hugget i sten, at løbsweekenderne fortsætter indtil videre. Mindre godt for miljøet, men godt for sportens faste seere.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Forbereder Hamilton sin pensionering? Mindst to år til Alonso »