Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 17/11 2023 klokken 07:11
Alt virkede imponerende perfekt, da Formel 1 bilerne for første gang kørte ud på den nye Formel 1 gadebane i Las Vegas, men alt var langt fra perfekt.
Efter omkring 8 minutters kørsel på den hurtige bane, ramte Carlos Sainz Jr. i sin Ferrari, et brønddæksel, der var blevet løftet ud af sin plads, som følge af Formel 1 bilernes store sug fra bunden.
I første omgang havde man en ide om, at man ville komme i gang med træningen igen, men da man konstaterede at det ikke kun var det enkelte brønddæksel der var et problem, endte det hele med at træningen blev helt aflyst.
Oprindeligt troede man at der blot var tale om et bump på vejen, der forsagede udfordringerne for Sainz, tilmed var Kiesa ikke længe om, at sige at han ikke mente det var et brønddæksel der var problemet, men det viste sig det så at være.
Efterfølgende er der kommet meldinger frem om, at man måske vil prøve at forlænge den 2. træning, for at kompensere for den tabte tid. Det er der dog meget stor usikkerhed omkring.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)