Kampen om sæderne: hvem er i spil?

Kampen om Formel 1-sæderne er altid intensiv og kræver masser af forhandlinger på kryds og tværs. Men hvem er i spil til de forskellige resterende sæder. BMF1 giver her vores bud på det.

Englands GP Alfa Romeo . Copyright Alfa Romeo Racing Orlen

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 15/8 2022 klokken 12:08

Alpine:
Alpine stod med et luksusproblem, fordi de havde så mange kørere, at ene ene måtte lånes ud til 2023-sæsonen. Nu står teamet tilbage med en stjerne, og krydsede fingre for, at deres juniorkører bliver.

Alpine skulle sige farvel til Alonso, til trods for, at den nye kontrakt kun manglede blæk på papiret. Sidste år havde Alpine tre juniorkørere, der kunne tage over. Nu er de tre spredt for alle vinde. Christian Lundgaard er i IndyCar, Zhou kører for Alfa Romeo og Piastri flirter med McLaren. Så med medmindre de hiver Lundgaard eller Zhou hjem, så er de tvunget til at kigge udenfor folden.

Alpine siger, at der er fire kørere på listen, dog uden at lufte, hvem de fire kørere er. Teamchef Otmar Szafnauer udtaler dog, at Ricciardo er velkommen tilbage hos teamet. Det kan meget vel være sandsynligt, hvis Piastri får McLaren-sædet. Hvis det viser sig, at Piastris Alpine-kontrakt er gældende, så går sædet dog til ham

Haas:
Haas har et ledigt sæde, og det er spændende hvilken retning, de går i. Corona tvang teamet i en anden retning i 2021, men nu hvor Magnussen er tilbage, så kan de se vigtigheden i at have en hurtig kører, over penge.

Schumacher fik hug af Günther tidligt på sæsonen, så der er opstået tvivl, om de vil fortsætte udviklingen af Ferraris juniorkører.

Antonio Giovinazzi er også Ferrari-junior og gjorde det godt i sit sidste stint hos Alfa Romeo. Dog talte pengene højere, da teamet valgte Zhou. Derfor kan italieneren komme i spil til et comeback i motorsportens kongeklasse.

Betalingskørere er udelukket for teamet. Det pjat gider de helt sikkert ikke bruge mere energi på. Schumacher kommer med opbakning fra Ferrari, hvor Haas køber størstedelen af delene fra. Så det er den naturlige vej for teamet at gå, for at fortsætte det gode samarbejde.

Alfa Romeo:
Guanyu Zhou har haft en stabil, men ikke prangende, sæson for det schweiziske team. Enkelte ulykker har sat skår i glæden, men generelt har kineseren leveret fint - også økonomisk.

Zhou medbringer store sponsorater, hvilket gør ham ekstra attraktiv for teamet. Dermed kan de satse pengene på udvikling til deres guldæg Valtteri Bottas.

Schumacher kan også blive en vigtig faktor i kampen om det ledige sæde.
Ferrari leverer motorer til teamet, og Fiat-koncernen ejer Ferrari, samt Alfa Romeo-brandet (ikke Alfa’ F1-teamet, det er bare et samarbejde).

Derfor kan der være udvikling for den unge tysker, hvis han skiftet til Alfa Romeo.

AlphaTauri:
Pierre Gasly er fast forankret i det ene sæde, men mere løst er navneskiltet over den anden side af garagen.

Red Bulls juniorprogram har været stort før i tiden, men det har set lidt sløjt ud de senere år.

Yuki Tsunoda kører sin anden sæson for teamet, men det har været flere nedture end der har været opture for japaneren. Samarbejdet med Honda fik presset japaneren igennem nåleøjet til Formel 1, men det har ikke været nogen dans på roser for teamet.

Tsunoda bliver omtalt som et “problembarn” af teamet, grundet sit temperament. Det forstyrrer nemlig præstationer og hans kørsel i raceren. Desuden tvang de ham til Italien, for at få ham engageret og involveret.

Jüri Vips lignede længe en mand, der kunne overtage sædet og endelig få chancen for at vise sit værd. Racistiske kommentarer blev dog for meget for Red Bull-koncernen, der smed ham på porten tidligere i år.

Dennis Hauger ligner næste stjernefrø for teamet, og det skal helt sikkert også lykkedes for nordmanden. Problemet er bare, at det virker til at være for tidligt, at promovere det store talent. Hauger fløj igennem anden sæson af F3, men har haft lidt problemer i sin første F2-sæson for Prema Racing.

Hauger får højest sandsynligt endnu et år i F2, mens teamet (nok) bliver tvunget (af mangel på bedre alternativer) til at give Tsunoda et år mere i AlphaTauri. Simpelthen af mangel på talentfulde kørere i juniorpuljen.

Teamet står også i et andet problem, fordi Gasly smutter efter 2023, og så skal de lede efter endnu en kører - udover Hauger.

Williams:
Williams har låst det ene sæde for to sæsoner mere, men det andet sæde står helt åbent.

Piastri lignede længe manden, der sku’ sende
Latifi på pension i Formel 1. Alpine ville låne Piastri ud til Williams, lidt ligesom Mercedes gjorde med George Russell, for derefter at tage ham tilbage 1-2 sæsoner senere.
Med Alonsos skifte, så blev de planer smidt til jorden.

Hollandske Nyck de Vries er et bud på en fremtidig Williams-kører. Hollænderen fik lov at teste for teamet i FP1 i Barcelona, hvilket imponerede Williams’ ingeniør Dave Robson.

Nicholas Latifi er ikke udelukket fra en tredje sæson hos englænderne, men det har ikke været imponerende, dét som canadieren har vist.

Felipe Drugovich viser lovende takter i sin tredje sæson i F2, og brasilianeren fører pt rugeklassen til F1. Drugovich er ikke forbundet med noget F1-juniorteam, så det gør ham i stand til selv at vælge team.

Dog kræver det nok masser af pund, at få et Williams-sæde. Brasilianske fans ville ihvertfald forgude Williams, hvis de tog en kører fra Brasilien.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Red Bull slipper ikke Gasly til Alpine Weekend med Rally Cross »