Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 6/4 2024 klokken 07:04
Det kolde vejr i Japan, ser ud til at klæde Mercedes, der til dette løb er kommet med nogle opgraderinger der har fået Hamilton til at udtale, at bilen er blevet markant bedre, faktisk det bedste han har prøvet.
Hos HAAS ser det ud til at Japan bliver en kamp op af bakke, med begge biler helt nede i bunden af tabellen, mens det hidtidige bundhold Alpine, har det bedre på den smukke japanske bane.
HAAS holdets direkte konkurrent, Williams, har som ofte før, valgt at kører med en bil med lav downforce, hvilket giver stor tophastighed, men udfordre kørerene i svingene. Noget Albon ser ud til at kunne håndterer, mens Sargeant der retfærdigvis ikke har de nyeste opgraderinger, efter han smadrede sin bil i 1. frie træning, ikke virker tryg ved at kører hurtigt i svingene.
Ferrari, som der inden weekenden, var store forventninger til, har ikke vist det man havde ventet. Sainz var den hurtigste af de to, nede på P7, mens Leclerc var helt nede på P10.
Men mens Mercedes lå som de hurtigste gennem det meste af træningen, var det Red Bull der endte som de hurtigste, ikke overraskende med Verstappen som hurtigst af de to, der sluttede på P1 og P2.
Hos Aston Martin, var det igen Alonso der var den hurtigste af de to, oppe lige efter Mercedeserne, mens Stroll igen var udfordret, helt nede på P18.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)