Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 5/4 2024 klokken 11:04
Da Formel 1 bilerne kørte ud på banen i Japan, for at starte dagens første træning, var det en kold, men tør bane der bød dem velkommen, hvilket hurtigt viste sig som en udfordring for flere af holdene.
Det var ikke så overraskende, at se Red Bull være godt kørende igen, efter deres problemer med Max Verstappens bil i Australien.
Flere hold, har traditionelt haft svært ved at få gang i deres dæk, når det var koldt, men Red Bull er ikke et af de hold, til trods for at de også er dem der ser ud til at slide mindst på dækkene, igennem løbet.
Det var dog Logant Sergaent i Williams, der rimelig tidligt fik størst fokus, da han i det reparerede chassis fra Alex Albon, kom ud i græsset i Dunlop kurven, og mistede kontrollen, hvilket sendte ham i barrieren.
Det betyder at de hårdt prøvede Williams mekanikere, der har kæmpet med at få chasseet klar, igen vil få travlt i forsøget med at få bilen klar til anden træning.
Uheldet udløste et rødt flag, stort set samtidig med, at Lewis Hamilton havde taget et sæt soft dæk i brug, hvilket den 7 dobbelte verdensmester ikke var så tilfreds med.
Efter afbrydelsen, kom de fleste ud på Soft, hvilket rimelig hurtigt viste sig at være til fordel for Red Bull, hvor Max Verstappen satte hurtigste tid, med lidt under 2 tindedele sekund ned til Sergio Perez i den anden Red Bull racer.
Carlos Sainz Jr. i Ferrari viste igen, at han lige nu er den hurtigste hos Ferrari, da han satte en tid der var marginalt langsommere end Perez, blot lidt over 2 tiendedele efter Verstappen.
Hos Mercedes, havde de an klart bedre dag end forventet, da de sluttede som nummer 4 og 5, med Russell igen som den hurtigste af de to, dog med blot en hundrededel sekund ned til Hamilton, hvilke sendte dem ind foran Leclerc i den anden Ferrari.
Fernando Alonso, der kommer til Japan med en 20 sekunders straf, viste god pace og var meget tæt på Leclerc og dermed 6er, mens der var et maget stort hul ned til Piastri i McLaren på P7, på over et halvt sekund.
Efter deres dobbelt point i Australien, så det ud som HAAS igen skulle have armene ned, da Hülkenberg sluttede som nummer 13, mens Magnussen slet ikke kunne få det til at hænge sammen og sluttede nede på P19, hvor han kun slog Sargeant, der kun nåede at kører 10 omgange.
Kevin var tilmed 8 tiendedele langsommere end Nico, hvilket forhåbentlig betyder at der må have været et problem.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)