Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 30/8 2024 klokken 18:08
Omkring halvvejs inde i den anden træning, udløste Kevin Magnussen desværre en periode med rødt flag, efter han satte HAAS raceres i barrieren i udgangen af Lesmo.
Magnussen er ikke den eneste der har formået det, det var stort set samme sted som Kimi Antonelli satte Mercedes raceren af i 1. frie træning, og flere af Formel 2 kørerne havde også problemer i netop det sving.
Fælles for alle dem der har kørt af her, er at det ser ud som om, at deres bilers greb pludselig forsvinder. Det kan virke til at der er en lille lomme i asfalten, der udfordre de biler der ikke har helt fat i groundeffekten endnu.
Ellers er det interessant at se, at Norris i McLaren, igen ikke var hurtigste mand, men trods alt meget tæt på, mens Hamilton i Mercedesen så ud til at have det rigtigt godt på den nye asfalt.
I den første frie træning, så vi længe at Max Verstappen i Red Bull raceren, befinde sig langt nede i feltet, for pludselig at sætte alle på plads.
Her i den anden træning, virkede det til, at Red Bull holdt meget igen, da begge kørere var langt nede i feltet, på P14 og P15. Om det er for ikke at vise hvad de kan, eller om de har udfordringer med at finde det rigtige setup, må vi vente med at konkludere på.
Når man ser på dem kører rundt på banen, så det ikke ud til at de gav den så meget gas. Men det kan selvfølgelig skyldes at de ikke er komfortable med banen og derfor holder igen, inden deres simulatorkører viser dem hvordan den skal takles.
Carlos Sainz Jr. var Ferrari-køreren, der i den anden træning gav de mange Italienske fans, noget at hæppe på, da han sikrede sig 3. hurtigste tid.
Den nye asfalt og de meget varme temperaturere, her nede i Monza-park, udfordre alle.
Hamilton sluttede af med at melde ind til pitten, at hans sæde var noget varmt. Sædet er tæt på batteriet og med en lufttemperatur på 34,2 grader og en asfalt på 45 grader, er det varmt her i Italien.
Vi har en klar fornemmelse af, at vi ikke har set hvad de forskellige hold kan i denne træning, så lørdagens 3. træning, bliver meget interessant at følge med i.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)